آخرين مطالب

قابل توجه مسئولان استان قزوین درسال مانع زدایی!

پشت "خط انتقال آب از سد طالقان به آبیک" موانعی است/ قصه 15 ساله دبه به دستان به سر می‌رسد؟ اخبار استان

پشت "خط انتقال آب از سد طالقان به آبیک" موانعی است/ قصه 15 ساله دبه به دستان به سر می‌رسد؟

  بزرگنمايي:

حدود 14 سال و 9 ماه از وعده رسیدن آب سد طالقان توسط دولت نهم به شهر آبیک گذشته و هنوز این وعده تحقق نیافته؛ اما طبق قول استاندار قزوین و نمایندگان مجلس قرار است تا پایان عمر دولت، کام مردم این شهر از آب این سد شیرین شود که مردم منتظر هستند این چند ماه هم سپری شود و ببینند این وعده رنگ واقعیت به خود می‌گیرد یا خیر.
به گزارش خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک، ماجرای بهره‌مندی مردم شهر آبیک از آب سد طالقان از تیر ماه سال 85 شروع شد که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم به همراه هیات بلند پایه که به استان قزوین قزوین کرده بود، وارد شهرستان آبیک شد و در سخنرانی به مردم شهر آبیک گفت: همان طور که مردم آبیک، یک و یک هستند آب آبیک هم باید یک باشد و قول داد آب سد طالقان به این شهر برسد.
موضوع انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین و شهر آبیک، طبق دستور رئیس‌جمهور وقت در دستور کار مسئولان و نمایندگان مجلس استان قرار گرفت اما در تب و تاب پیگیری‌ها، این مصوبه هیات دولت در مسیر کش و قوس‌های بسیاری قرار گرفت و در طول هشت سال خدمت دولت نهم و دهم سریال رسیدن آب سد طالقان به آبیک به واقعیت نپیوست.
بیان این مطلب خالی از لطف نیست که پس از گذشت هشت سال، مصوبه هیأت دولت نهم مبنی بر انتقال آب سد طالقان به استان قزوین به جریان افتاد که خود جای تامل دارد و طبق برخی شنیده‌ها از منابع آگاه ، تعلل برخی مسئولان در این مسئله تاثیرگذار و فاحش بوده است.
در سال 92 همه موافقت‌ها و مجوز ماده 215 وزارت نیرو و مراحل قانونی مصوبه دولت مبنی بر انتقال آب سد طالقان أخذ شده بود و برای رسیدن آب سد طالقان به آبیک 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که به دلیل اینکه در این سال مسئولان نمی‌توانستند پروژه جدیدی در ردیف ملی تعریف کنند، تحقق وعده رئیس‌جمهور به مردم شهر آبیک به سال 93 موکول شد.
البته با پیگیری‌های مستمر حجت الاسلام سیدمرتضی حسینی وداود محمدی دو نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی میزان اختصاص آب از سد طالقان به استان به 60 میلیون مترمکعب رسید و این مصوبه دولت احمدی‌نژاد در ریل پیگیری‌های مجدانه قرار گرفت.

وعده‌های آبی مکرر و عذرخواهی استاندار قزوین
با وعده‌های مکرر مسئولان استان قزوین و نمایندگان پیشین مجلس برای رسیدن آب سد طالقان به شهر آبیک، آبی به دست مردم نرسیده و هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار فعلی استان هم قول داد که در شهریور ماه سال 99 آب به شهر آبیک می‌رسد اما عملی نشد؛ استاندار قزوین در دیداری با امام جمعه شهرستان و مسئولان این شهرستان، از مردم شهر آبیک بابت خلف وعده عذرخواهی کرده و گفته بود: به دلیل وجود تحریم‌ها، وضعیت شرایط کشور و مشکلات اعتباری بوده که این وعده تحقق نیافته اما مجدانه پیگیر اتمام پروژه خط انتقال آب به شهر آبیک هستم و تا پایان عمر دولت، این آب به آبیک می‌رسد.
چند ماهی تا تحقق وعده استاندار قزوین و نمایندگان مجلس و اتمام پروژه خط انتقال آب سد طالقان به آبیک و رسیدن آب به دست مردم دبه‌ به دست این شهر باقی نمانده است که در فروردین ماه امسال آخرین وضعیت پروژه را پیگیری کردیم.

البته با توجه به شعار ظریفانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری (تولید پشتیبانی‌ها مانع‌زدایی‌ها) طی پیگیری‌های صورت گرفته، پروژه خط انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک با موانعی همچون اعتبار البته "نقد" و لوله‌گذاری در یک مسیر مرکز نظامی مواجه بوده و نیازمند پیگیری مسئولان و نمایندگان و سایر مسئولان است که باید تسریع یابد.

40 میلیارد تومان اعتبار در مرحله ابلاغ است
فاطمه اردکانی نماینده مجری طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین می‌گوید: فعلا همان 70 میلیارد تومان از خزانه اسلامی با سررسید 1402 در اختیار ما قرار دارد که چندین بار مکاتبه صورت گرفته و استاندار قزوین هم با نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه مکاتبه داشته است، درخواست ما حداقل 160 میلیارد تومان علاوه بر 70 میلیارد تومان است که اگر نقد باشد میتوانیم عملیات آب رسانی به آبیک را به اتمام برسانیم.
وی می‌افزاید: قبل از تعطیلات نوروز قول تخصیص اعتبار به صورت مقطعی داده شد و بیان شد بخشی از اعتبار ممکن است نقدی باشد که هنوز تخصیصی نیامده اما شنیده شده 40 میلیارد تومان نقدا در مرحله ابلاغ است که باید گفت تخصیص اعتبار نقدی بر روند اجرای پروژه تاثیرگذار خواهد بود.
اردکانی در پاسخ به این سوال که 70 میلیارد تومان اوراق که داده شده بود با نرخ تنزیل که نماد آن در بورس باز شده، چقدر شده است،  با بیان این مطلب که این اعتبار با نرخهای تنزیل که در نظر بگیریم حدود 40 میلیارد ریال پول می‌شود و برای ما قابلیت اجرایی دارد، اذعان می‌کند: 30 میلیارد تومان اوراق به لوله ساز به عنوان پیش پرداخت، پرداخت شده و بخشی هم بابت عملیات اجرایی به پیمانکار شرکت جهاد نصر پرداخت شده است. 130 میلیارد تومان برای خرید مابقی لوله های فولادی پروژه خط انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک نیاز داریم.
باید گفت که در پارت یک پروژه مذکور، عملیات نقشه برداری و تعیین مسیر انجام شده و مهندسی ارزشی صورت گرفته است.در مقسم آب تهران نیاز به مجوزاتی بود که توسط مجریان پروژه مجوزات لازم اخذ شده و عملیات حفاری همزمان با ورود لوله های 1600 آغاز و لوله گذاری انجام می‌شود.
 در پارت دو با توجه به سنگی بودن بستر، عملیات حفاری در حال انجام است و برای حدود 4 کیلومتر با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط مشاور، به سمت آتش باری رفتیم که پس از انجام این مهم، کانال جهت لوله گذاری لوله‌های 1400 آماده می‌شود.

10روز آینده،لوله‌های 1600 پروژه خط انتقال آب سد طالقان به آبیک می‌رسد

70 میلیارد تومان برای اجرا کم داریم
حال این پرسش مطرح می‌شود که برای اجرای لوله های 1600 چه زمانبندی صورت گرفته و چه موانعی وجود دارد که اردکانی توضیح می‌دهد: برنامه زمانبندی اجرایی تا پایان خرداد ماه بررسی و تهیه شده که از نظر اجرا مشکل خاصی نداریم که در صورت تامین نقدینگی میتوانیم لوله گذاری لوله‌های 1600 را تا اواخر خرداد و اواسط تیرماه تکمیل کرده و  به پایان برسانیم.
وی می‌افزاید: برای اجرای حدود 70 میلیارد تومان اعتبار  کم داریم چرا که برای خرید شیرآلات، متعلقات،... به این اعتبار نیازمندیم. تا زمانی که نتوانیم پرداختی به کارخانه لوله ساز داشته باشیم در پارت بعدی لوله‌ها وارد نمی‌شود و اگر نتوانیم به پیمانکار پرداختی داشته باشیم نمی‌تواند با تمام قوا کار انجام دهد؛ این در حالی است که چند کار شیفته شده و عوامل پای کار هستند.
بنابراین گزارش، حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب 22 آبان ماه سال 98 در نشست با استاندار قزوین و جمعی از مسئولان استان و شهرستان آبیک اظهار کرده بود: با حمایت مجلس، کمیسیون عمران، مرکز پژوهش ها و الطاف مقام معظم رهبری برای نخستین بار از محل صندوق توسعه ملی برای شهرهای دارای تنش آبی بالا، اعتبار اختصاص می‌یابد که برای پروژه طرح آبرسانی انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین 30 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که پول نقد هم است.

حل مشکل اعتبار انتقال آب طالقان  به آبیک با سفر نوبخت به استان قزوین

12 میلیارد تومان اعتبار تنش آبی رسید
به گفته وی؛ با 30 میلیارد تومان اعتبار مذکور و 20 میلیارد تومان اعتباری که وجود دارد، میتوان به سرعت پروژه طرح آبرسانی انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین را پیش برد و سریعا قطعه اول را که به سمت آبیک است، اجرا کرد.
پس از گذشت یک سال و 5 ماه از این قول جانباز از برخی منابع خبر رسیده 30 میلیارد تومان مذکور، تبدیل به 12 میلیارد تومان  ابلاغ شد که ظاهرا مکاتباتی با ایشان در خصوص تخصیص اعتبارات از محل تنش آبی صورت گرفته است.
لازم به توضیح است؛ شنیده ها حکایت از آن دارد که عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک هیچ گاه متوقف نشده و همزمان با ورود لوله‌ها، عملیات اجرایی صورت گرفته است؛ خط اول پروژه انتقال لوله های 500 حدود هشت کیلومتر بوده که حدود هفت کیلومتر لوله گذاری شده  و یک کیلومتر مقابل یک مرکز نظامی باقی مانده که به دلیل وجود مسائلی، مشکل برای لوله گذاری رفع نشده  و مقرر شده در شورای تامین استان قزوین موضوع طرح و حل و فصل شود.ا
بنابراین گزارش، طبق پیگیریهای صورت گرفته اگر مشکل نقدینگی پروژه خط انتقال آبیک حل شود و 160 میلیارد تومان اعتبار برای خرید لوله‌های 1400 و 1600 اختصاص باید و البته به صورت نقد، به احتمال زیاد در  تابستان آب سد طالقان به شهر آبیک می‌رسد در غیر این صورت و در صورت وجود مشکل در تامین اعتبار، همچنان باید منتظر وعده‌های مسئولان بمانیم.

گزارش از هاجر عبداللهی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سعید وزیری نژاد، شهردار آبیک شد

پیام امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت 12 فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

صیانت از آراء مردم آبیک با 256 ناظر شورای نگهبان در 77 صندوق

فرآیند تعلیم و تربیت، تعاملی و تدریجی است/آبیک رتبه دوم استان در برگزاری کیفی جشن تکلیف دختران

نکاتی مهم برای انتخاب اصلح در آبیک

جزئیات احداث بوستان 4 هکتاری خانواده در شهر آبیک

عملکرد 6 ماهه شهرداری آبیک از نهضت آسفالت تا رفع مشکل 10 ساله پل راه آهن!

فعالیت دفتر حمایت از زنان، کودکان و خانواده در دادگستری آبیک / کاهش 30 درصدی ثبت دادخواست مهریه طی دو ماه

رونمایی از «سردیس سردار دل‌ها» اثر هنرمند بسیجی در آبیک

شهرستان آبیک رتبه اول استان در پرداخت زکات / تقویت شورای زکات و تقدیر از مودیان زکات در دستور کار

نمایندگان مجلس فعلی به مردم گزارش بدهند برای مردم شهرستان آبیک چه کرده اند؟

پیام کانون بسیج رسانه و اعضای شورای رسانه شهرستان آبیک به مناسبت 5 آذرماه

دو معاون فرمانداری شهرستان آبیک معرفی شدند / صالحی معاون سیاسی ، سلطانشاهی معاون عمرانی

پرونده‌های دعاوی خانوادگی مشکل مهم شهرستان / مشاور امین و خوب نیاز مهم آبیک

تمام کابل های برق آبیک خودنگهدار شد/ تعویض کابل های برق قشلاق، زیاران و خاکعلی

آیا شورای شهر آبیک منحل می شود؟/استاندار جایگزین شورا شده و شهردار تعیین می کند؟

کاهش 60 درصدی سرقت خودرو در شهرستان آبیک / انتقال 127 معتاد متجاهر به کمپ

اقدامات قضایی صورت گرفته با ضارب آمر به معروف در شهرستان آبیک/ بازداشت 7 روزه ضارب / حکم صادره حائز جنبه عمومی نیز خواهد بود

افزایش 72.5 درصدی بودجه شهرستان آبیک/ افتتاح و بهره برداری 61 پروژه در هفته دولت

گزینه شهرداری آبیک مشخص شد

باید در قبال ولایت احساس مسئولیت داشت/شورای شهر آبیک با رعایت تقوا و عمل به تکلیف، شهردار توانمند با سابقه روشن و کارآمد انتخاب کند!

جزئیات نشست با رئیس قوه قضائیه/ اعلام مطالبات عمومی شهرستان آبیک به رئیس عدلیه جهت بررسی و صدور دستورات لازم

جزئیات و نکاتی از استیضاح و برکناری شهردار آبیک

تجلیل از مدال آوران و افتخارآفرینان ورزشی آبیک/ دیدار و گفتگو با روسای هیئت های ورزشی شهرستان

لزوم جدیت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات زیست محیطی دشت الله آباد و پیغمبرکوه در شهرستان آبیک

لزوم جبران عقب ماندگی ها در حوزه فرهنگ دینی و مساجد شهرستان آبیک

افتتاح دو نمایشگاه عکس در آبیک همزمان با دهه کرامت و سالروز فتح خرمشهر

سفر یکروزه معاون سیاسی استاندار به آبیک چگونه گذشت !

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

اهدای 1500 بسته معیشتی به نیازمندان شهرستان آبیک در آستانه عید سعید فطر

از تحصیل در نجف تا اولویت های آبیک و آرزوهای امام جمعه فقید برای مردم شهرستان

دعوت بسیج رسانه شهرستان آبیک برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس با بیان  20 جمله از رهبر انقلاب درباره «فلسطین»

آیا آبیک دارای نماینده مستقل در مجلس خواهد شد؟ / دو حالت برای افزایش تعداد نماینده ها در استان قزوین

راهپیمایی روز قدس و تشییع شهید گمنام در آبیک

اقدامات شاخص ، مشکلات و نیازهای آبیک در سالی که گذشت!

لازمه تحقق شعار سال، بویژه در شهرستان آبیک !

مسئولان،مقابل سودجویان در پیغمبرکوه آبیک بایستند / لزوم کمک اعتباری و امکاناتی به شهرهای تازه تاسیس زیاران و قشلاق

پیام تبیینی، راهبردی امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت سال جدید

کلنگ گازرسانی به 6 روستای شهرستان آبیک به زمین زده شد

میدان میوه و تره بار شهرستان آبیک افتتاح شد

جزئیات مسمومیت 15 دانش آموز دختر یک مدرسه غیرانتفاعی در آبیک

ادامه مترو هشتگرد به قزوین در دستور کار قرار گیرد / لزوم دوبانده شدن جاده حادثه خیز آبیک_کمال آباد

کلنگ زنی الحاقیه بیمارستان دولتی شهرستان آبیک تا قبل از نیمه شعبان، عیدی به مردم است

تجدید میثاق با تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک / کتاب "عاشق تر از مجنون شهید شیخ حسنی" چاپ می شود

فرازهایی از  وصیت نامه تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک ، شهید طهماسب شیخ حسنی به مناسبت سالروز شهادت آن شهید والامقام

پیام فرمانده سپاه شهرستان آبیک در پی افتخار آفرینی خبرنگاران و بسیج رسانه شهرستان در جشنواره هفتم ابوذر

پیام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در پی افتخارآفرینی خبرنگاران شهرستان

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک