آخرين مطالب

الله آباد را دریابید؛

ریزگردهای نمکی ، تهدید 4 استان و بازدیدهای بی ثمر! اخبار استان

ریزگردهای نمکی ، تهدید 4 استان و بازدیدهای بی ثمر!

  بزرگنمايي:

خبرگزاری فارس قزوین نوشت: دشت نیمه جان الله آباد شهرستان آبیک به عنوان کانون ریزگردها، سالها در انتظار توجه ویژه مسئولان است تا بتواند از خشک شدن و مطرح بودن به یکی از منابع آلایندگی هوای این شهرستان نجات یابد در صورتی که تدبیر به موقع و مناسب اندیشیده نشود دود ریزگردهای نمکی از قزوین و آبیک به چشم مردم استانهای البرز و تهران نیز خواهد رفت.

نفس دشت الله آباد آبیک به شماره افتاده است/ «ریزگردها» در کمین 4 استان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، دشت الله آباد استان قزوین 32 هزار هکتار مساحت دارد که حدود 16 هزار هکتار از این دشت، در شهرستان آبیک و مابقی در شهرستان بوئین زهرا واقع شده است. در دشت الله آباد شهرستان آبیک، تالاب  فصلی و سیلابی یعقوب آباد به مساحت تقریباً 2400 هکتار قرار دارد.

در حال حاضر دشت الله آباد شهرستان آبیک به دلایل مختلف،  نفسش به شماره افتاده و به حال زارش باید گریست؛ دشتی که اگر تدبیری برای آن نشود دود ناشی از هجوم ریزگردها که دشت کانون آن شده، علاوه بر اینکه به چشم مردم شهرستان آبیک و استان قزوین رفته، به چشم مردم استان البرز و پایتخت نشینان و طبق نقل قول و صحبتهایی که مطرح می شود تا اراک نیز خواهد رسید.

مسئولان، علل ایجاد کانون ریزگردها در شهرستان آبیک را وجود چاه‌های غیرمجاز، چرای بی‌رویه دام، خشکسالی، زهکش احداثی در جنوب دشت توسط جهاد کشاورزی و غیره می‌دانند.

با توجه به اینکه هفت سالی است از ابطال مجوز چرای شترها در دشت الله‌آباد شهرستان آبیک می‌گذرد اما همچنان حضور و پایکوبی شترها بر تن خسته دشت به چشم می خورد که روز چهارشنبه 10 اسفند شاهد این موضوع در دشت بودیم.

شاهد ابر نمکی در دشت الله آباد بودیم

حجت الاسلام سیدمحمد حسینی میرامینی امام جمعه شهرستان آبیک در دیداری که با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین داشت، اظهار کرد: طبق اعلام مسئولان، سال گذشته ریزگردهای نمکی دشت الله آباد 50 درصد علت آلودگی هوا در شهرستان آبیک بوده، این در حالی است که 2 سال پیش شهرستان آبیک به مدت سه روز به عنوان آلوده ترین شهر دنیا مطرح شد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی آبیک گفت: این منطقه از نظر تنفسی به شدت آلوده است و آلودگی هوا مانند لکه سیاه بالای سر شهر قرار دارد، طبیعت سیستم خودش را دارد و خودش را مدیریت می کند که در خصوص تالاب الله آباد باید گفت احداث زهکش سنگین با میلیاردها تومان در سال‌های گذشته سبب شده کل آب دشت قزوین تخلیه شود و به خررود برسد و سپس به استان قم جاری شود. خشک شدن دشت یک مشکل جدی برای شهرستان محسوب می شود.

امام جمعه شهرستان آبیک بیان کرد: سال گذشته در دشت الله آباد شاهد ابر نمکی بودیم که با وزش باد ریزگردهای نمکی از دشت بلند شده و حجم نمک بر سر مردم شهرستان آبیک، استانهای مجاور و تهران می ریزد که لازم است مدیران استان و نمایندگان مجلس برای این موضوع مهم تدبیری بیاندیشند.

حسینی میرامینی با تاکید بر اینکه باید حوضه آبریز تالاب و دشت الله آباد مشخص و تامین و حق آب تالاب باید از طرق مختلف اعم از پساب تصفیه خانه های شهرک های صنعتی و غیره تخصیص یابد، اذعان کرد: لازم است از سوی مسئولان حفاظت محیط زیست استان قزوین هم ارائه طریق شود و با مشخص شدن تکلیف زهکش احداثی، نسبت به احیای تالاب و دشت الله آباد شهرستان آبیک اقدامات مناسب صورت گیرد.

منتظر نتایج مطالعات دانشگاه امام(ره) در خصوص دشت الله آباد هستیم

سعیده خضیر مدیرکل محیط زیست استان قزوین در پاسخ به مطالبه گری امام جمعه شهرستان آبیک مبنی بر احیای تالاب و دشت الله آباد گفت: میراث دار اتفاقاتی هستیم که نشات گرفته از تصمیم گیری های گذشتگان بوده و شاید هم عمدی در کارشان نبوده است، در خصوص احداث زهکش باید گفت که هیچگونه مجوزی از سوی محیط زیست برای احداث آن صادر نشده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته کارشناسی برای تالاب دشت الله آباد شهرستان آبیک و پیشبرد امور این دشت به صورت کاملاً تخصصی با همکاری دستگاه های مختلف و مطرح بودن موضوع در سطح استان و ملی افزود: لازم است یکسری زیرساخت های لازم همچون تامین نیاز آبی، اقدامات در خصوص چرای دام و... فراهم شود، در این راستا نیاز آبی تالاب آبیک مطالعه و نهایی شده و کار اساسی این است که تکلیف زهکش مشخص شود.

این مسئول با اشاره به انجام مطالعات علمی در خصوص تالاب و دشت الله آباد از سوی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: از مسئولان جهاد کشاورزی درخواست شده است که نتیجه این مطالعات علمی را به حفاظت محیط زیست استان ارائه دهند و با مشخص شدن تکلیف زهکش، تخصیص آب از پساب فاضلاب ها و حق آبه انجام می‌شود که طبق قول مسئولان، تا آخر امسال نتایج مطالعات علمی دانشگاه بین‌المللی مشخص می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به بازدید گروه مشاوره مطالعه تالاب شهرستان آبیک و شناسایی مسیرهای رهاسازی آب و بازگشایی افزود: برای تامین منابع آبی تالاب باید از منابع آبی تازه و دست اول به دشت الله اباد جاری شود چرا که استفاده از آبهای نامتعارف همچون پساب تصفیه خانه ها در طی مسیر ممکن است مشکلات ایجاد کنند به این معنا که پیش از این پساب تصفیه خانه قشلاق برای تالاب در نظر گرفته شده بود. زمانی که فاضلاب تحویل و از خروجی آن نمونه گرفته می شود مشکلی وجود ندارد اما پس از آن و زمانی که در محیط قرار می گیرد دچار پدیده های طبیعی و فرایند فراخود تغذیه ای می شود و یک سری منابع آلاینده وارد خاک می کند و با منابع خود هم سازگاری ندارد. باید تدبیر بهتر و مهمتری برای تامین منابع آبی دشت اندیشیده شود که در دستور کار قرار دارد و باید تصمیم پایدار اخذ شود.

خضیر این را هم گفت که در استان و در سطح ملی به صورت مستمر و هفتگی مسائل حوزه محیط زیست استان قزوین در حال پیگیری است و در کارگروه ملی گرد و غبار گزارش ها در خصوص دشت الله آباد ارائه شده تا برنامه عملی پیش بینی و بتوان نسبت به اجرای آن اقدام کرد.

وی افزود: پس از نهایی شدن برنامه های دشت الله آباد و امکان پذیر بودن اجرای آنها، بر اساس اولویت بندی اجرای برنامه ها آغاز و اطلاع رسانی می شود.

احیای دشت الله آباد نیازمند اعتبار و مساعدت دستگاه هاست

امید رحمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک نیز با اشاره به تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا از اول خرداد ماه امسال با توجه به پدیده آلودگی و حتی تعطیلی مدارس اظهار کرد: احداث زهکش در دشت الله آباد شهرستان آبیک در سال 87 سبب شده شهر و شهرستان آبیک تحت تاثیر قرار گیرد و حتی گفته می شود تا تهران را هم تحت تاثیر خودش قرار می دهد که تصاویر آن تایید شده است.

وی با اشاره به نیازسنجی تامین حقابه دشت الله آباد شهرستان آبیک و پیگیری حقوقی در این زمینه، خشکسالی امسال را در خشک شدن این دشت و بدتر شدن وضعیت آن تاثیرگذار دانست و افزود: از سد نهب برای این دشت حقابه تخصیص داده شده که برای انتقال آب به دشت به دلیل سوءاستفاده برخی، ابهاماتی وجود دارد که باید رفع شود.

وی با بیان اینکه سنگین چرای دام اعم از دام سبک و سنگین به دشت آسیب می زند، ادامه داد: در زمان گذشته در این دشت آهو وجود داشته که منقرض شده اما امسال در این دشت گربه وحشی مشاهده شده است که باید گفت پتانسیل و اکوسیستم طبیعی حیات وحش را دارد.

این مسئول احیای دشت الله آباد را نیازمند همت جمعی و اختصاص بودجه مناسب و ورود همه دستگاه های ذیربط ذکر و خاطر نشان کرد: احیای دشت الله آباد زمانبر است که می‌توان با واکاری، کاشت گیاه و قرق، اقداماتی را برای دشت انجام داد و نیازمند مساعدت دستگاه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و منابع امور آب است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک بیان کرد: آب موجود در دشت الله آباد یا داخل زهکش باقی می ماند و تبخیر می شود و یا به مرور زمان به داخل زمین به ارتفاع 3 تا 4 متری نفوذ پیدا می کند.

رحمانی در خصوص شور بودن جنس خاک دشت الله آباد توضیح داد: هرچه در ارتفاعات املاح وجود دارد از آهک گرفته تا فلزات، نمک، رسوبات و غیره شسته می شود و به دشت الله آباد سرریز می‌شود که به مرور زمان سبب شده جنس خاک این پشت شور شود، رطوبتی که در حال حاضر در دشت وجود دارد سطحی بوده و با گرما به زودی خشک می شود و باید گفت وضعیت خوبی ندارد.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که طی سالهای اخیر و روی کار آمدن دولتهای مختلف، بازدیدهای بسیاری از سوی مسئولان کشوری و استانی از دشت الله آباد شهرستان آبیک صورت گرفته که می توان به بازدید معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت دوازدهم، مسئولان سازمان جنگلهای کشور و استانداران و مسئولان دستگاه های اجرایی مختلف قزوین اشاره کرد که این بازدیدها هیچ خروجی نداشته و در حد حرف و شعار باقی ماند.

حالا باید منتظر ماند و دید از سوی دولت سیزدهم که در سفر رئیس جمهور به استان قزوین، برای بیابان زدایی دشت الله آباد شهرستان آبیک اعتبار خوبی در نظر گرفته شده چه اقدامات عملیاتی مناسب برای این دشت که اگر مورد توجه قرار نگیرد به بیابان برهوت تبدیل می شود، اجرایی خواهد شد و چه زمانی نفس حبس شده در ریه های مردم این شهرستان از ریزگردهای نمکی نجات خواهد یافت. در غیر این صورت و کم توجهی به دشت، نفس مردم آبیک و مردم استانهای قزوین، البرز و تهران نیز از وجود ریزگردهای نمکی دشت، سنگین و حبس می شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سعید وزیری نژاد، شهردار آبیک شد

پیام امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت 12 فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

صیانت از آراء مردم آبیک با 256 ناظر شورای نگهبان در 77 صندوق

فرآیند تعلیم و تربیت، تعاملی و تدریجی است/آبیک رتبه دوم استان در برگزاری کیفی جشن تکلیف دختران

نکاتی مهم برای انتخاب اصلح در آبیک

جزئیات احداث بوستان 4 هکتاری خانواده در شهر آبیک

عملکرد 6 ماهه شهرداری آبیک از نهضت آسفالت تا رفع مشکل 10 ساله پل راه آهن!

فعالیت دفتر حمایت از زنان، کودکان و خانواده در دادگستری آبیک / کاهش 30 درصدی ثبت دادخواست مهریه طی دو ماه

رونمایی از «سردیس سردار دل‌ها» اثر هنرمند بسیجی در آبیک

شهرستان آبیک رتبه اول استان در پرداخت زکات / تقویت شورای زکات و تقدیر از مودیان زکات در دستور کار

نمایندگان مجلس فعلی به مردم گزارش بدهند برای مردم شهرستان آبیک چه کرده اند؟

پیام کانون بسیج رسانه و اعضای شورای رسانه شهرستان آبیک به مناسبت 5 آذرماه

دو معاون فرمانداری شهرستان آبیک معرفی شدند / صالحی معاون سیاسی ، سلطانشاهی معاون عمرانی

پرونده‌های دعاوی خانوادگی مشکل مهم شهرستان / مشاور امین و خوب نیاز مهم آبیک

تمام کابل های برق آبیک خودنگهدار شد/ تعویض کابل های برق قشلاق، زیاران و خاکعلی

آیا شورای شهر آبیک منحل می شود؟/استاندار جایگزین شورا شده و شهردار تعیین می کند؟

کاهش 60 درصدی سرقت خودرو در شهرستان آبیک / انتقال 127 معتاد متجاهر به کمپ

اقدامات قضایی صورت گرفته با ضارب آمر به معروف در شهرستان آبیک/ بازداشت 7 روزه ضارب / حکم صادره حائز جنبه عمومی نیز خواهد بود

افزایش 72.5 درصدی بودجه شهرستان آبیک/ افتتاح و بهره برداری 61 پروژه در هفته دولت

گزینه شهرداری آبیک مشخص شد

باید در قبال ولایت احساس مسئولیت داشت/شورای شهر آبیک با رعایت تقوا و عمل به تکلیف، شهردار توانمند با سابقه روشن و کارآمد انتخاب کند!

جزئیات نشست با رئیس قوه قضائیه/ اعلام مطالبات عمومی شهرستان آبیک به رئیس عدلیه جهت بررسی و صدور دستورات لازم

جزئیات و نکاتی از استیضاح و برکناری شهردار آبیک

تجلیل از مدال آوران و افتخارآفرینان ورزشی آبیک/ دیدار و گفتگو با روسای هیئت های ورزشی شهرستان

لزوم جدیت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات زیست محیطی دشت الله آباد و پیغمبرکوه در شهرستان آبیک

لزوم جبران عقب ماندگی ها در حوزه فرهنگ دینی و مساجد شهرستان آبیک

افتتاح دو نمایشگاه عکس در آبیک همزمان با دهه کرامت و سالروز فتح خرمشهر

سفر یکروزه معاون سیاسی استاندار به آبیک چگونه گذشت !

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

اهدای 1500 بسته معیشتی به نیازمندان شهرستان آبیک در آستانه عید سعید فطر

از تحصیل در نجف تا اولویت های آبیک و آرزوهای امام جمعه فقید برای مردم شهرستان

دعوت بسیج رسانه شهرستان آبیک برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس با بیان  20 جمله از رهبر انقلاب درباره «فلسطین»

آیا آبیک دارای نماینده مستقل در مجلس خواهد شد؟ / دو حالت برای افزایش تعداد نماینده ها در استان قزوین

راهپیمایی روز قدس و تشییع شهید گمنام در آبیک

اقدامات شاخص ، مشکلات و نیازهای آبیک در سالی که گذشت!

لازمه تحقق شعار سال، بویژه در شهرستان آبیک !

مسئولان،مقابل سودجویان در پیغمبرکوه آبیک بایستند / لزوم کمک اعتباری و امکاناتی به شهرهای تازه تاسیس زیاران و قشلاق

پیام تبیینی، راهبردی امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت سال جدید

کلنگ گازرسانی به 6 روستای شهرستان آبیک به زمین زده شد

میدان میوه و تره بار شهرستان آبیک افتتاح شد

جزئیات مسمومیت 15 دانش آموز دختر یک مدرسه غیرانتفاعی در آبیک

ادامه مترو هشتگرد به قزوین در دستور کار قرار گیرد / لزوم دوبانده شدن جاده حادثه خیز آبیک_کمال آباد

کلنگ زنی الحاقیه بیمارستان دولتی شهرستان آبیک تا قبل از نیمه شعبان، عیدی به مردم است

تجدید میثاق با تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک / کتاب "عاشق تر از مجنون شهید شیخ حسنی" چاپ می شود

فرازهایی از  وصیت نامه تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک ، شهید طهماسب شیخ حسنی به مناسبت سالروز شهادت آن شهید والامقام

پیام فرمانده سپاه شهرستان آبیک در پی افتخار آفرینی خبرنگاران و بسیج رسانه شهرستان در جشنواره هفتم ابوذر

پیام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در پی افتخارآفرینی خبرنگاران شهرستان

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک