آخرين مطالب

قابل توجه مسئولین

افزایش قانونی کرایه آبیک-قزوین؛ دغدغه رانندگان و اعتراض‌ مسافران/ریزش 20 درصدی مسافر با انتقال پایانه/رانندگی شانسی شبانه در جاده سوت و کور شورا و شهرداری

افزایش قانونی کرایه آبیک-قزوین؛ دغدغه رانندگان و اعتراض‌ مسافران/ریزش 20 درصدی مسافر با انتقال پایانه/رانندگی شانسی شبانه در جاده سوت و کور

  بزرگنمايي:

رانندگان خودروهای سواری خط آبیک-قزوین با توجه به مواجه بودن با مشکلات عدیده‌، از مسئولان ارشد شهرستان آبیک رسیدگی به وضعیت نامطلوب، رفع مشکلات موجود و تعیین تکلیف کرایه دریافتی با توجه به اعتراض‌های مسافران و وجود کرونا را خواستار شدند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی آبیک، به گزارش خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک، چند روز پیش برخی از شهروندان آبیکی به خبرنگار این پایگاه خبری اعلام کردند که رانندگان سواری خط آبیک-قزوین نرخ‌های متفاوتی را بابت کرایه از مسافران دریافت می‌کنند.
به عنوان نمونه یکی از شهروندان می‌گفت راننده‌ای کرایه این مسیر را 20 هزار تومان اذعان و عنوان کرده: اگر سه مسافر سوار باشد و موافقت کنند کرایه  نفری 20 هزار تومان می‌شود.
یکی دیگر از شهروندان بیان می‌کرد دو هفته پیش برای رفتن به قزوین راننده این خط 15 هزار تومان دریافت کرد و چهار مسافر هم سوار کرد.
شهروندی هم اظهار کرده: یکی از رانندگان قبول کرد که من و پسرم در عقب خودرو سوار شویم و کرایه نفر سوم در عقب خودرو را هم خودمان با نرخ 15 هزار تومان پرداخت کنیم.
برای پیگیری وضعیت کرایه خودروهای سواری خط آبیک- قزوین به سراغ رانندگان رفتیم و اصل قضیه را جویا شدیم.
پیش از گفت‌وگو با رانندگان، به عنوان مسافر نرخ کرایه آبیک تا قزوین را پرسیدم یکی از رانندگان که در انتظار مسافر بود، گفت: اگر مسافر چهار نفر باشد، کرایه 15 هزار تومان است و اگر سه نفر باشد و به دلیل کرونا خود مسافران پیشنهاد دهند کرایه 20 هزار تومان می‌شود؛ دو سال است که کرایه این خط 10 هزار تومان و ثابت مانده بود که امسال از سوی استان کرایه 15 هزار تومانی ابلاغ شد و همین مبلغ رو دریافت می‌کنیم. در مجموع کرایه یک سرویس به قزوین باید 60 هزار تومان باشد چه با یک مسافر یا با چهار مسافر.
رانندگان خط آبیک به قزوین اذعان کردند: این افزایش قیمت با توجه به تورم‌ها صورت گرفته و هیچ ارتباطی به کرونا ندارد اما همزمانی افزایش کرایه با کرونا سبب شده که برخی از مسافران فکر کنند به دلیل کرونا بوده و نسبت به کرایه 15 هزار تومانی اعتراض دارند و اذعان می‌کنند باید سه نفر سوار کنیم.

اعتراض برخی شاغلان ادارات به افزایش قیمت کرایه
برخی از مردم به ویژه شاغلان ادارات و جاهای دیگر و افرادی با عناوین مختلف در قالب توهین و تهدید به رانندگان، از اهرم فشار موقعیت شغلی خود استفاده کرده و اذعان می‌کنند به مسئولین مربوطه موضوع را انتقال می‌دهند و شکایت می‌کنیم و حال شما را می‌گیریم در حالی که باید گفت ما رانندگان نرخ را از جیب خود افزایش نداده‌ایم که این قشر از مسافران گلایه‌مند هستند.ما باید به ماشین برسیم، یا باید به خانواده‌مان برسیم و یا با مسافران جنگ و دعوا کنیم؟
رانندگان افزودند: مگر شاغلان ادارات و ... به دلیل کرونا از میزان حقوقشان کسر شده که برخی از آنها از ما رانندگان انتظار دارند افزایش را اِعمال نکنیم و از حق خودمان بگذریم؟ کرایه آبیک –قزوین سال گذشته 12 هزار تومان بود به دلیل اینکه جزو مناطق محروم هستیم گفتند 10 هزار تومان دریافت کنیم، قبول کردیم و اعتراضی هم نکردیم مگر مسافری گفت چرا 12 هزار تومان را دریافت نمی‌کنید.برخی اذعان می‌کنند چون کرایه 15 هزار تومان شده باید سه نفر مسافر کنیم در حالی که به خاطر افزایش نیافته بلکه به دلیل افزایش تورم بوده و سالیانه افزایش قیمت وجود داشته است.

وجود 42 سرعت‌گیر در مسیر آبیک- قزوین
مشکلات رانندگان بسیار زیاد و قابل تأمل بود، آنها بیان کردند که آبیک با 50 سال شهر بودن یک چهار دیواری در قالب ترمینال از خود ندارد و چند ماهی است که جایگاه ترمینال از مرکز شهر به ورودی محله بنیاد انتقال یافته که همین امر موجب شده حداقل 20 درصد از تعداد مسافران آنها کاسته شود و با خودروهای شخصی به قزوین بروند.
یکی از رانندگان به وضعیت بسیار نامطلوب و نامناسب جاده قدیم آبیک- قزوین اشاره کرد و افزود: چاله چوله‌های مقابل نیروگاه شهید رجایی کنترل خودرو را از دست ما خارج می‌کند. یکی دیگر از رانندگان هم در این حین  گفت: از آبیک تا پایانه قزوین را دقیق شمرده‌ام و 42 سرعت‌گیر موجود است؛ از آبیک که خارج می‌شویم تا روستای کوندج تاریک است و روشنایی وجود ندارد بعد از آن هم کمی روشن است و بعد از آن دیگر دید نداریم و ممکن است خودرویی با یک لامپ سوخته و موتوری با چراغ خاموش در حال حرکت باشد که اصلا متوجه نشویم، شانسی مسیر را طی می‌کنیم که از مسئولان انتظار داریم با توجه به خطرناک بودن، به وضعیت روشنایی این جاده رسیدگی کنند.
لازم به ذکر است، پایانه فعلی که خودروهای سواری خط آبیک-قزوین و خطوط دیگر به سمت روستاهای بخش مرکزی در آن مستقر هستند فاقد نمازخانه و مکانی با سیستم گرمایشی است، یکی از رانندگان که سنش از دیگر رانندگان مسن‌تر بود، می‌گفت: نماز صبح را در این سوز و سرما به سختی و با عذاب روی آسفالت می‌خوانم. حداقل یک مکانی با شیروانی و امکانات اندک که می‌توان در ترمینال ایجاد کرد.

پرداخت ماهانه 640 هزار تومان بابت حق بیمه
البته یکی از رانندگان با اشاره به اینکه دو سالی است در مسیر آبیک- قزوین مشغول فعالیت شده‌ام و به دلیل اینکه داشتن بیمه آزاد ماهانه باید 640 هزار تومان پرداخت کنم، اذعان کرد: وقتی برای زیر پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی رانندگان به سازمان مربوطه مراجعه می‌کنم و اذعان می‌شود سایت بسته است، همکاران بنده ماهانه 320 هزار تومان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و بنده باید دو برابر این مبلغ حق بیمه پرداخت کنم. با این وضعیت درآمدی خیلی ظلم و سخت است.
بنابراین گزارش، ساعت کاری روزانه رانندگان طبق اذعان خودشان روزانه بین 12 تا 14 ساعت است  و صبح زود و شب می‌روند.گاهی اوقات بین 4 تا 5 ساعت منتظر مسافر می‌مانند که این مهم با توجه به وضعیت کرونا اتفاق افتاده؛ از سویی رانندگان تصریح کردند: از سهمیه سوختی که 450 لیتر بود 200 لیتر کم شده، دو حلقه لاستیک خودرو که 300 هزار تومان بوده یک میلیون و 700 هزار تومان شده، یکی می‌گفت 20 روز پیش دو حلقه لاستیک را یک میلیون و 500 هزار تومان خریدم همکارم هفته گذشته همان را یک میلیون و 950 هزار تومان خریده است، قیمت دیسک صفحه که 800 هزار تومان بوده سه میلیون تومان شده که با دستمزد 3 میلیون و 500 هزارتومان می‌شود.
یکی از رانندگان بیان کرد: جالب این است که هر چقدر قیمت لوازم خودرو بالا رفته از کیفیت آنها کاسته شده به عنوان نمونه لاستیک خودرو هشت تا 9 ماه کارکرد دارد؛ برای خرید لاستیک به نرخ دولتی هم به خودروهای شخصی می‌رسد و به ما که می‌رسد تمام می‌شود. به اولین تعمیرگاه هم که مراجعه کنیم باید 500 هزار تومان دستمزد پرداخت کنیم.

استهلاک خودرو 3 برابر شده
از رانندگان پرسیدم روزانه چند سرویس به قزوین مسافر دارند که پاسخ دادند: سه نیم راه؛ یک رفت و برگشت و یک رفت که موقع برگشت مسافری وجود ندارد و مجبور هستیم خالی به آبیک بازگردیم. بابت هر سرویس 60 هزار تومانی باید صورت حساب و کمیسیون هم پرداخت کنیم. خودروهای سواری که تک‌سوز هستند با 250 لیتر بنزین فقط 15 تا 18 روز می‌توانند فعالیت داشته باشند و مابقی روزها خانه‌نشین می‌شوند. استهلاک سالیانه ماشین هم که 5 میلیون تومان بوده سه برابر یعنی 15 میلیون تومان شده است. با توجه به مشکلات مذکور دخل وخرجمان با هم همخوانی ندارد. هیچ حمایتی هم که از ما صورت نمی‌گیرد.از سویی بیشتر مسافران ما دائمی هستند، گناه ما چیست که قیمت مصوب پایانه را از مسافران دریافت می‌کنیم و برخی هم شاکی و گلایه‌مند می‌شوند.
رانندگان به خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی گفتند: از مسئولین ذی ربط شهرستان آبیک به ویژه فرماندار این شهرستان تعیین تکلیف وضعیت دریافت کرایه و رسیدگی به مشکلاتی که قابل حل است، را خواستار شدند.
در صورت توجه جدی مسئولان شهرستان آبیک به مشکلات رانندگان خط آبیک- قزوین و رفع مشکلات آنها در حد توانشان، شاهد کاهش فشارهای روحی و روانی بر رانندگان خواهیم بود چرا که به اندازه کافی شرایط سخت معیشتی و اقتصادی بر شانه آنها سنگینی می‌کند و امیدوار هستند مسئولان باری از مشکلات آنها بردارند تا کمتر دغدغه داشته باشند.


گزارش از هاجر عبدالهی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سعید وزیری نژاد، شهردار آبیک شد

پیام امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت 12 فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

صیانت از آراء مردم آبیک با 256 ناظر شورای نگهبان در 77 صندوق

فرآیند تعلیم و تربیت، تعاملی و تدریجی است/آبیک رتبه دوم استان در برگزاری کیفی جشن تکلیف دختران

نکاتی مهم برای انتخاب اصلح در آبیک

جزئیات احداث بوستان 4 هکتاری خانواده در شهر آبیک

عملکرد 6 ماهه شهرداری آبیک از نهضت آسفالت تا رفع مشکل 10 ساله پل راه آهن!

فعالیت دفتر حمایت از زنان، کودکان و خانواده در دادگستری آبیک / کاهش 30 درصدی ثبت دادخواست مهریه طی دو ماه

رونمایی از «سردیس سردار دل‌ها» اثر هنرمند بسیجی در آبیک

شهرستان آبیک رتبه اول استان در پرداخت زکات / تقویت شورای زکات و تقدیر از مودیان زکات در دستور کار

نمایندگان مجلس فعلی به مردم گزارش بدهند برای مردم شهرستان آبیک چه کرده اند؟

پیام کانون بسیج رسانه و اعضای شورای رسانه شهرستان آبیک به مناسبت 5 آذرماه

دو معاون فرمانداری شهرستان آبیک معرفی شدند / صالحی معاون سیاسی ، سلطانشاهی معاون عمرانی

پرونده‌های دعاوی خانوادگی مشکل مهم شهرستان / مشاور امین و خوب نیاز مهم آبیک

تمام کابل های برق آبیک خودنگهدار شد/ تعویض کابل های برق قشلاق، زیاران و خاکعلی

آیا شورای شهر آبیک منحل می شود؟/استاندار جایگزین شورا شده و شهردار تعیین می کند؟

کاهش 60 درصدی سرقت خودرو در شهرستان آبیک / انتقال 127 معتاد متجاهر به کمپ

اقدامات قضایی صورت گرفته با ضارب آمر به معروف در شهرستان آبیک/ بازداشت 7 روزه ضارب / حکم صادره حائز جنبه عمومی نیز خواهد بود

افزایش 72.5 درصدی بودجه شهرستان آبیک/ افتتاح و بهره برداری 61 پروژه در هفته دولت

گزینه شهرداری آبیک مشخص شد

باید در قبال ولایت احساس مسئولیت داشت/شورای شهر آبیک با رعایت تقوا و عمل به تکلیف، شهردار توانمند با سابقه روشن و کارآمد انتخاب کند!

جزئیات نشست با رئیس قوه قضائیه/ اعلام مطالبات عمومی شهرستان آبیک به رئیس عدلیه جهت بررسی و صدور دستورات لازم

جزئیات و نکاتی از استیضاح و برکناری شهردار آبیک

تجلیل از مدال آوران و افتخارآفرینان ورزشی آبیک/ دیدار و گفتگو با روسای هیئت های ورزشی شهرستان

لزوم جدیت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات زیست محیطی دشت الله آباد و پیغمبرکوه در شهرستان آبیک

لزوم جبران عقب ماندگی ها در حوزه فرهنگ دینی و مساجد شهرستان آبیک

افتتاح دو نمایشگاه عکس در آبیک همزمان با دهه کرامت و سالروز فتح خرمشهر

سفر یکروزه معاون سیاسی استاندار به آبیک چگونه گذشت !

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

اهدای 1500 بسته معیشتی به نیازمندان شهرستان آبیک در آستانه عید سعید فطر

از تحصیل در نجف تا اولویت های آبیک و آرزوهای امام جمعه فقید برای مردم شهرستان

دعوت بسیج رسانه شهرستان آبیک برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس با بیان  20 جمله از رهبر انقلاب درباره «فلسطین»

آیا آبیک دارای نماینده مستقل در مجلس خواهد شد؟ / دو حالت برای افزایش تعداد نماینده ها در استان قزوین

راهپیمایی روز قدس و تشییع شهید گمنام در آبیک

اقدامات شاخص ، مشکلات و نیازهای آبیک در سالی که گذشت!

لازمه تحقق شعار سال، بویژه در شهرستان آبیک !

مسئولان،مقابل سودجویان در پیغمبرکوه آبیک بایستند / لزوم کمک اعتباری و امکاناتی به شهرهای تازه تاسیس زیاران و قشلاق

پیام تبیینی، راهبردی امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت سال جدید

کلنگ گازرسانی به 6 روستای شهرستان آبیک به زمین زده شد

میدان میوه و تره بار شهرستان آبیک افتتاح شد

جزئیات مسمومیت 15 دانش آموز دختر یک مدرسه غیرانتفاعی در آبیک

ادامه مترو هشتگرد به قزوین در دستور کار قرار گیرد / لزوم دوبانده شدن جاده حادثه خیز آبیک_کمال آباد

کلنگ زنی الحاقیه بیمارستان دولتی شهرستان آبیک تا قبل از نیمه شعبان، عیدی به مردم است

تجدید میثاق با تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک / کتاب "عاشق تر از مجنون شهید شیخ حسنی" چاپ می شود

فرازهایی از  وصیت نامه تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک ، شهید طهماسب شیخ حسنی به مناسبت سالروز شهادت آن شهید والامقام

پیام فرمانده سپاه شهرستان آبیک در پی افتخار آفرینی خبرنگاران و بسیج رسانه شهرستان در جشنواره هفتم ابوذر

پیام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در پی افتخارآفرینی خبرنگاران شهرستان

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک