عضو انجمن علمی گفتاردرمان ایران گفت: کودکان دارای اختلال
تکاملی زبان ظاهرشان کاملا طبیعی است و علائم و مشکل خاصی ندارند و مشکل
اساسی آنان در پردازش زبان شفاهی است.
16 اکتبر مصادف با 25 مهر ماه روز جهانی اطلاعرسانی و آگاهسازی
عمومی در زمینه اختلال تکاملی زبان است که کمپین بینالمللی اطلاعرسانی و
آگاهسازی عمومی عمومی در خصوص نقص تکاملی زبان سه سال پیش شکل گرفته و
کشور ما نیز از سال گذشته عضو این کمپین شده است.
مخاطبان این کمپین
خانوادهها، اولیای آموزشی، مدیران، مربیان، معلمان و کارشناسان و متخصصانی
هستند که در رشتههای تخصصی و کاری حوزه زبان و گفتار فعالیت میکنند.
بنتالهدی عربی عضو انجمن علمی گفتاردرمان ایران در گفتوگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آبیک تفاوت اختلال لکنت و اختلال تکاملی زبان اظهار کرد: اختلالات حوزه گفتار و زبان به دو گروه بزرگ اختلالات گفتار و اختلالات زبان زبان تقسیم می شود. لکنت جزو اختلالات حوزه گفتار بوده که آسیب در روند سلیس و روان بودن گفتار و صحبت کردن است اما اختلال تکامل زبان، نقص یا مشکل در حوزه ویژگیهای زبان است که امکان دارد همراه با نقائص زبانی، علائم اختلال گفتاری هم مشاهده شود که شیوع این اختلال در دنیا و به تبع آن در کشور ما 7.5 درصد است و باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی از هر 14 دانش آموز یک نفر مبتلا به این اختلال است.
وی شایعترین علائم در افراد مبتلا به اختلال در تکامل
زبان را مشکل تلفظ صداها، استفاده نادرست از ضمایر و افعال در دوران پیش
دبستان و مشکل خواندن، دیکتهنویسی، وضوح گفتار پایین و خزانه واژگان پایین
و مشکل در برقراری روابط اجتماعی برشمرد و مشکل اساسی را در پردازش زبان
شفاهی دانست.
عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران ادامه داد: معمولا 90
درصد کودکانی که اختلال تکاملی زبان دارند سابقه یک تاخیر در سنین پایینتر
یعنی حدود 2 سالگی دارند و از حدود سن 3 تا 4 سالگی بر چسب این اختلال را
میزنیم.
عربی یادآور شد: در رشد گفتار و زبان نقاط عطفی داریم که به
لحاظ تخصصی برای ارزیابی وضعیت تکامل گفتار و زبان اهمیت ویژهای دارند؛
کودک باید اولین کلمه معنیدار مانند آب، بابا، مامان و ... را در یک سالگی
بیان کند و بعد از این مرحله مهمتر، ساخت اعتبارات دو کلمهای است که از
حدود 18 تا 24 ماهگی کودک به حداقل 50 کلمه بیانی و همزمان 50 عبارت دو
کلمهای میرسد. اگر در هر یک از این دو نقصی وجود داشته باشد؛ اگر بین سن
تقویمی کودک و توانمندی زبانی یک فاصله یا گپ بیشتر از 6 ماه با همسالان
طبیعی خودش وجود داشته باشد به عنوان اختلال گفتار و زبان شناسایی میشود.
وی
در خصوص تشخیص در اختلال تکامل زبان یا DLD توضیح داد: کودکان دارای این
اختلال، هیچ تشخیص رشدی عصبی یا بیماری خاص دیگری مانند داون، اوتیسم و
کمشنوایی ندارند و ظاهرشان کاملا طبیعی است و بدون هیچ گونه تشنج و علائم و
مشکل خاص هستند و تنها مشکل آنان در پردازش زبان شفاهی است.
این
گفتاردرمان افزود: کودکان دارای اختلال تکامل زبان با ورود به مرحله و
دوران آموزش و مدرسه، مشکل زبان نوشتاری هم پیدا میکنند که با مسائلی
همچون برخوردهای نامناسب با آنها توسط همسالان، کاهش اعتماد به نفس، برچسی
تنبلی زدن به آنان و آسیبهای روانی مواجه خواهند شد.
قبل از 6 تا 7 سالگی مهمترین دوران طلائی رشد مغز
مهمترین دوران طلایی رشد مغز را قبل از 6 تا 7 سالگی عنوان کرد و ادامه
داد: اگر والدین قبل از این سنین کودکان دارای اختلال تکامل زبان دارند
باید به آسیبشناسان گفتار و زبان یا متخصصین گفتاردرمانی مراجعه کنند از
سویی؛ باید بدانند که تا حد بسیار زیادی این اختلال حل خواهد شد.
وی
اذعان کرد: اما اگر مشکلات اختلال تکامل زبان در دوران کودکی رفع نشود به
دوران بحران نوجوانی میرسد و دچار مشکل میشوند و مشکلی به بحرانها و
مشکلات نوجوانی افزوده میشود؛ حال اگر اختلال حل نشود و نوجوان وارد دوره
جوانی شود در ورود به دانشگاه، بازار کار و ازدواج با بحران مواجه میشود؛
از نظر علمی ثابت شده برخی از مشکلات رفتاری دوران نوجوانی و جوانی ریشه
زبانی دارند یعنی اگر کودکی دچار اختلال تکامل زبان باشد در مراحل اجتماعی
شدن دچار مشکل میشود و در فعالیتهایی که مستلزم ارتباط اجتماعی است مانند
ازدواج، تحصیل و شغلیابی با بحران مواجه میشود.
این گفتاردرمان
افزود: از معلمان پایه اول ابتدایی درخواست میشود در صورتی که مشاهده کنند
دانشآموزی در یادگیری زبان نوشتاری و سوادآموزش دچار مشکل باشد باید دقت و
جدیت داشته باشند و آنان را به متخصصین گفتار و زبان ارجاع دهند تا بررسی
شود که آیا این مشکل دانشآموز به نقایص زیربنایی حوزه زبان ارتباط دارید
یا خیر و در صورت وجود این نقص، روند مشکل ارزیابی و درمان پیگیری شود.
عربی
در خصوص درمان اختلال تکاملی زبان بیان کرد: برای درمان از تکنیکها و
روشهایی که در حوزه آسیبشناسی گفتار و زبان وجود دارد استفاده میشود و
مشاورهها به شکل تعدیلهای محیطی و اصلاح ساختار ارتباط مراقبین با کودک
یعنی خانواده و ...صورت میگیرد گرچه از درمانهای مستقیم مبتنی بر اصول
آسیبشناسی گفتار و زبان هم استفاده میشود.
وی افزود: روش تعدیلهای
محیطی برای درمان کودکان دارای اختلال تکامل زبان شامل تعییرات یا استفاده
از موقعیتهای روزمره مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و فضای اتاق کودک
میشود تا روند برقراری ارتباط و آموزش زبان برای کودک تسهیل شود.
کودکان دارای اختلال زبان نمیتوانند بین نقش گیرنده و فرستنده جا به جا شوند
این
گفتاردرمان متذکر شد: برخی خانوادهها به کارشناسان و متخصصان گفتار و
زبان مراجعه میکنند و اذعان میکنند که کودکشان بسیار پرحرف است اما جملات
آنها نامفهوم بوده و واضح نیست و منظور معنیدار نمیدهد و ارزش ارتباطی
ندارد و گفتار و ارتباطشان هدفمند و خوش ساخت نیست.
عربی یادآور شد: در مسائل زبانی از پدیدهای به نام ارتباط یاد میکنیم که یک گیرنده و یک
فرستنده داریم که بین آنها تبادل پیام صورت می گیرد و زمانی که با فردی
صحبت میکنیم دائما در نقش گیرنده و فرستنده پیام جا به جا میشویم؛ مشکل
اصلی در کودکان دارای اختلال تکاملی زبان این است که نمیتوانند بین نقش
گیرنده و فرستنده جا به جا شوند و نمیتوانند یک ارتباط باکفایت، شایسته و
درستی را پیگیری کنند.
وی افزود: در مورد ویژگیهای افراد دارای اختلال
تکاملی زبان یا DLD باید گفت که این کودکان در درک و بیان زبان مشکل دارند و
ممکن است هریک از این علائم را نشان دهند: کلمات یا صداها را اشتباه تلفظ
کنند، در کاربرد اجتماعی زبان و تنظیم روابط دچار مشکل بشوند.برای همین
ممکن است از شرکت در موقعیتهای اجتماعی دوری کنند وبرای پاسخگویی
داوطلبانه در کلاس دست نگیرند یا از آن اجتناب کنند.
عضو انجمن علمی
گفتاردرمان ایران افزود: کودکان دارای اختلال تکاملی زبان شاید نتوانند از
دستورات به طور کامل پیروی کنند و شاید هم نتوانند از مهارتهای کلامی خود
در کلاس برای مشارکت و همکاری استفاده کنند. از سویی در تعریف و بازگویی
داستان و در یادگیری مهارت خواندن ممکن است مشکل داشته باشند و مهارتهای
شنیداری ضعیفی داشته باشند.
http://www.AkhbareAbyek.ir/Fa/News/119172/مشکل-اساسی-کودکان-دارای-اختلال-تکاملی-زبان---قبل-از-7-سالگی-مهمترین-دوران-طلائی-رشد-مغز