|
یادداشت نماینده استان قزوین در شورای عالی استانها ؛
لزوم تشکیل هیئت های پژوهشی مشترک حوزویان و دانشگاهیان آبیک برای حل آسیب های اجتماعی، محیط زیست و توسعه پایدار
چهارشنبه 26 آذر 1404 - 7:52:09 PM
|
|
سید فرهاد حسینی در یادداشتی به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه بر تشکیل هیئت های پژوهشی مشترک حوزویان و دانشگاهیان آبیک برای حل آسیب های اجتماعی، محیط زیست و توسعه پایدار تاکید و پیشنهاداتی در حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مشترک ارائه نمود.
وحدت حوزه و دانشگاه، به عنوان یک آرمان کلیدی در اندیشهی نظام جمهوری اسلامی ایران، پیوند دو نهاد تأثیرگذارِ علمی و دینی کشور را هدف گرفته است. این ایده نه صرفاً به معنای ادغام فیزیکی، بلکه در جستوجوی ایجاد همکاری عمیق، گفتوگوی مستمر و تعامل سازنده بین عقلانیت نوین دانشگاهی و معارف نقلی و عقلی حوزوی است. تحقق این وحدت میتواند منجر به شکلگیری تمدنی نوین اسلامی شود که هم از دستاوردهای علم جهانی بهره میبرد و هم بر مبانی هویت و ارزشهای خود استوار است.
مزایای وحدت حوزه و دانشگاه 1. تلفیق دانش روز با حکمت دینی: ایجاد تعامل بین علوم تجربی و انسانی با معارف اسلامی، باعث تولید دانشی متعادل و پاسخگو به نیازهای جامعه میشود. 2. تقویت هویت فرهنگی‑علمی: این همگرایی از تقلید صرف از علوم غربی جلوگیری کرده و الگویی بومی برای پیشرفت فراهم میکند. 3. کارآمدی در حل مسائل جامعه: ترکیب نگاه نقادانهٔ دانشگاهی با بینش ارزشی حوزوی، راهحلهای جامعتری برای چالشهای اجتماعی ارائه میدهد.
مؤلفههای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه 1. گفتمان مشترک: ایجاد فضای دائمی گفتوگو بین اندیشمندان دو نهاد، با برگزاری نشستها و پروژههای مشترک. 2. برنامهریزی آموزشی یکپارچه: طراحی واحدهای درسی مشترک، دورههای تلفیقی و تسهیل تحصیل دوطرفه. 3. نهادهای رابط: تشکیل شوراهای هماهنگی با مأموریت طراحی و پیگیری برنامههای مشترک. 4. تولید علم مبتنی بر جهانبینی اسلامی: تشویق به پژوهشهای بینارشتهای با محوریت مسائل واقعی جامعه. 5. حمایت سیاستی و مالی: پشتیبانی نهادهای حاکمیتی از طریق تصویب قوانین و تأمین منابع لازم.
پیشنهادات در حوزه آموزش و پژوهش مشترک حوزه علمیه ، روحانیون و دانشگاههای شهرستان آبیک میتوانند با طراحی و اجرای برنامههای آموزشی مشترک، گام مؤثری در جهت تقویت وحدت نظری و عملی بردارند. ایجاد «کارگاههای بینارشتهای» با موضوعاتی مانند اخلاق حرفهای، علوم انسانیاسلامی و فناوریهای نوین، امکان تبادل تجربه بین طلاب و دانشجویان را فراهم میآورد. همچنین، تشکیل «هیئتهای مشترک پژوهشی» برای مطالعه مسائل بومی و منطقهای (مانند آسیبهای اجتماعی، محیط زیست یا توسعه پایدار) با رویکردی ترکیبی از دیدگاههای دینی و علمی، میتواند به تولید دانش کاربردی و تقویت نقش اجتماعی این نهادها بینجامد. برگزاری سمینارهای سالانه با حضور اساتید دو طرف و انتشار نشریات مشترک نیز فضای گفتوگو و همافزایی را نهادینه خواهد کرد.
پیشنهادات در حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مشترک در عرصه فرهنگی و اجتماعی، حوزه و دانشگاه آبیک میتوانند با محوریت «مسئولیتپذیری اجتماعی» پروژههای مشترکی را طراحی و اجرا کنند. راهاندازی «کمیتههای مشترک خدمترسانی» برای ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی و مشاورهای به مناطق محروم شهرستان، همبستگی عملی بین نسل جوان تحصیل کرده را افزایش میدهد. همچنین، ایجاد «باشگاههای گفتوگوی علمی-دینی» با موضوعات روز جامعه جوانان، فضایی منطقی و عاری از شبهات برای تبادل آراء فراهم میکند. توسعه «پروژههای مشترک رسانهای» مانند تولید پادکست، مستند یا مطالب تبلیغی پیرامون ارزشهای مشترک اخلاقی و علمی، نیز میتواند پیوند این دو قشر را در عرصه عمومی تقویت کرده و الگوی عملی از همکاری حوزه و دانشگاه را به نمایش بگذارد.
http://www.AkhbareAbyek.ir/Fa/News/123152/لزوم-تشکیل-هیئت-های-پژوهشی-مشترک-حوزویان-و-دانشگاهیان-آبیک-برای-حل-آسیب-های-اجتماعی،-محیط-زیست-و-توسعه-پایدار
|