آخرين مطالب

روایتی تلخ از درد چندین ساله؛

حال مردم فردوس آبیک خوش نیست/غم نداری و ساخت و سازهای غیرمجاز/ آب و گاز نداریم/با کرسی خانه هایمان را گرم و با کپسول پخت و پز می کنیم/پروژه نیمه کاره فرهنگی پناهگاه شبانه معتادین اخبار شهرستان

حال مردم فردوس آبیک خوش نیست/غم نداری و ساخت و سازهای غیرمجاز/ آب و گاز نداریم/با کرسی خانه هایمان را گرم و با کپسول پخت و پز می کنیم/پروژه نیمه کاره فرهنگی پناهگاه شبانه معتادین

  بزرگنمايي:

تعدادی از ساکنین شهرک فردوس آبیک که از قشر ضعیف هم هستند به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز فاقد آب و گاز هستند و با سختی و رنج زندگی می‌کنند و از مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک و مدیریت شهری خواستار رفع مشکلات خود شده‌اند.
به گزارش خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک، شهرک فردوس شهر آبیک که در حاشیه و جنوب این شهر و در مسیر ایستگاه راه‌آهن واقع شده سال‌های متمادی است که مورد کم‌مهری مسئولان گرفته‌اند چرا که زمین‌های این شهرک قولنامه‌ای بوده و به دلیل عدم صدور جواز از سوی شهردای، مردم برای ساخت وساز یا با مشکل مواجه بوده‌اند و یا به صورت غیرمجاز اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.
برای پیگیری مشکلات ساکنین یکی از کوچه‌های شهرک فردوس که بدون نام بود و گفته می‌شد کوچه مقابل مسجد حضرت علی‌‍‌اصغر (ع) بگوییم بهتر است موضوع نداشتن آب و برق و گاز را پیگیری کردیم.

توان پرداخت جریمه ماده 100 را نداریم
به همراه یکی از ساکنین شهرک فردوس شهر آبیک درب یکی از منازل مسکونی را که سه فرزند کوچک داشت، زدیم و خانمی جوان درب را باز کرد و گفت: این خانه کلنگی بود و طبقه بالای آن را ساخته‌ایم و نزدیک 6 ماه ساکن شده‌ایم دو ماه به زور از همسایه انشعاب آب گرفتیم که الان زمستان است و دیگر قبول نمی‌کند آب بدهد و اذعان می‌کند مستاجر دارد و لوله‌های آب خانه‌اش می‌ترکد و آب را می‌خواهد قطع کند.
این خانم افزود: برق داریم اما آب و گاز نداریم و گفته شده باید ماده 100 برود و جریمه پرداخت کنیم که توان پرداخت آن را نداریم؛ با پیک نیک پخت و پز می‌کنم و خانه را هم با بخاری برقی گرم می‌کنیم این در حالی است که از بس آب و گاز را پیگیری کرده‌ام واقعا اذیت شده‌ایم.
این شهروند ادامه داد: چندین بار به شهرداری و شورای شهر مراجعه کرده‌ام و گفته شده که اطلاع می‌دهیم و امروز و فردا می‌کنند مشکل ما جدی است و کسی به دادمان نمی‌رسد.

همین طوری می‌توانید بسازید
آقایی تعریف می‌کرد برای أخذ جوازبرای ساخت در زمینی که داشتم سه ماه از وعده مسئولین شهری گذشت، سپس 600 هزار تومان بابت نقشه واریز کردم و کارشناس اذعان کرد نمی‌توانید بسازید که از سوی شورای شهر گفته شد با ماده 5 می‌توانید ساخت و ساز کنید که این موضوع تحقق نیافت. اما اذعان شد که همین طوری می‌توانید بسازید و غیرمجاز ساختم.
این شهروند ساکن شهرک فردوس افزود: به دلیل سرما و نداشتن گاز و وسیله گرمایشی مناسببه دلیل بیمار شدن چندین مرتبه همسر و فرزندانم را به بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان ساوجبلاغ و بیمارستان شهدای آبیک برده‌ام؛ کپسول گاز را با 120 هزار تومان پر می‌کنم و آب خانه را هم با دادن 80 هزار تومان کرایه آژانس از چشمه آبیک علیای آب تهیه می‌کنم، خدا را خوش می‌آید بیکاری یک طرف، بیماری کرونا از طرف دیگر و نداشتن آب و گاز را تحمل کنیم که لازم است مسئولین به وضعیت ما رسیدگی کنند.
خانمی که همسرش نوعی معلولیت داشت و چهار فرزند هم داشت می‌گفت با بخاری برقی خانه را گرم نگه می‌دارم و با پیک نیک هم غذا درست می‌کنم، از همسایه آب می‌گیریم که گفته اگر جریمه بیاید باید خودتان پرداخت کنید؛ شوهرم شغلش آزاد است و اگر کاری باشد درآمد داریم و آب و گاز هم نداریم و برای استحمام به خانه خواهرم می‌رویم.

اگر درآمدم خوب بود آبیک ساکن می‌شدم
آقایی با بیان اینکه 10 سال است کلنگ خانه‌ام را زده‌ام و یک طبقه ساخته‌ام و طبقه دیگر باقی مانده واز آب و گاز محروم هستم، اذعان کرد: به من گفتند برق را می‌توانیم تامین کنیم اما برای آب و گاز باید ماده 100 بروید و 20 میلیون تومان پرداخت کنید اگر وضعیت معشیت و درآمدم خوب بود می‌رفتم آبیک ساکن می‌شدم درست است که آبش خوب نیست اما در محیط بهتر زندگی می‌کردم.
وی با بیان اینکه در شهرک فردوس قشر ضعیف ساکن هستند و زمانی که مجوز ساخت و ساز داده نمی‌شود، افزود: با این وضعیت مسئولان چه توقعی دارند؟ مردم مجبور می‌شوند غیرمجاز بسازند، نمی‌خواهیم مسئولی را مقصر بدانیم اگر وضعیت مالی خوبی داشته باشیم که در این شهرک ساکن نمی‌شویم اما درخواست داریم به ما کمک کنند، آیا امیدی است؟
این شهروند افزود: از سرما و استفاده ساکنین فاقد گاز از پیک نیک ریه خانواده شان آسیب دیده و بیمار هستند و هر روز در مراکز درمانی هستند؛ خیلی دوست داریم مسئولان به کوچه و شهر ما برسند و آب و گاز را از ما دریغ نکنند.

یک بار کپسول ترکید
خانمی با گلایه‌مندی از برخی مسئولین بیان می‌کرد: به ما می‌گویند اهالی فردوس ما را خسته کرده‌اند، خانه‌هایتان ارزشی ندارد و آب و گاز هم تعلق نمی‌گیرد، توهین هم می‌کنند.
 خانه را با کرسی گرم می‌کنیم و در حیاط با روشن کردن آتش غذا می‌پزم یک بار کپسول گاز ترکیده بود و نزدیک بود پسرم از ترس تشنج کند چرا آب و برق و گازی که از جلوی خانه ما عبور می‌کند به ما اختصاص نمی‌یابد.خانم دیگری هم می‌گفت خواهرم خانه‌اش را ساخته و تکمیل کرده و مهلت سکونتش در خانه استیجاری به اتمام رسیده و صاحبخانه‌اش گفته که باید خانه را تحویل دهد. خواهرم برای سکونت به آب و گاز و برق نیاز دارد.
شهروندی اذعان می‌کرد هشت سال است پیگیر أخذ آب و گار هستم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ام حتی موضوع را در دیوان عدالت پیگیری کرده‌ام و در پاسخ گفته شده باید مسئولین تصمیم بگیرند و به ما کمک کنند؛ خانه‌ام اگر خلاف ساخته شده مسئولان بیایند تخریب کنندتا خیالم راحت شود و بدانم خانه ندارم.
طبق اذعان برخی از ساکنین شهرک فردوس به خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک؛ یکی از ساکنین این شهرک با شیلنگ به فاصله 15 یا 16 متر از یکی از همسایه‌ها گاز دریافت کرده و روی آن که در خارج کوچه مشخص است خاک ریخته است؛ شیلنگ که مقاومت لوله گاز را ندارد و اگر بترکد یا آتش بگیرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

مجتمع فرهنگی نیمه کاره رها شده
البته مجتمع فرهنگی شهرک فردوس شهر آبیک در سال 96، حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در حال حاضر این پروژه نیمه کاره رها شده است و به گفته ساکنین شهرک فردوس دو باب از پنجره‌های این مجتمع باز است و شب‌ها به محل تجمع معتادین تبدیل شده و موجب آزار و اذیت خانواده‌ها شده‌اند اما روزها از آنان خبری نیست و شب‌ها دور هم جمع می‌شوند و مجتمع فرهنگی هم پناهگاه آنان شده است.
از انتهای آخرین کوچه شهرک فردوس از سمت مجتمع فرهنگی مسیری وجود دارد که محل تردد مردم به داخل شهر آبیک است و شب‌ها که معتادین به این مجتمع رفت و آمد دارند برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند.
برخی از بانوان هم اظهار کردند که سرگرمی فرزندان آنان در این شهرک سوت و کور و بدون امکانات بازی با سگ‌هاست چرا که مدرسه ‌ها که بسته است و به خاطر بیماری کرونا به منزل اقوام نمی‌روند و به کوچه هم اجازه نمی‌دهیم که بازی کنند.
حتی برخی از ساکنین اذعان کردند چرا برخی در زمان انتخابات به تک تک منزل ما می آیند و درخواست رای دادن می‌کنند اما زمانی که به قدرت می رسند و مشکل پیدا می‌کنیم حرفها و  وعده هایشان یادشان می رود.
لازم به ذکر است شهرک فردوس دارای یک بلوار و چند ست ورزشی در این بلوار است؛ یک مجتمع فرهنگی و مدرسه نیمه کاره دارد و در واقع یک یکی از محروم‌ترین مناطق آبیک است که طی 50 سال از شهر شدن شهر آبیک توجه ویژه به حاشیه شهر یعنی این شهرک نشده و مردم با مشکل آب و برق و گاز مواجه هستند گرچه ساخت و سازهای غیرمجاز موجب شده که از امتیازات آب و برق و گاز محروم باشند اما یک سوال بزرگ در ذهن تداعی می‌شود که چرا طی سال‌هایی که این ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته شهرداران متعدد نتوانسته به نحو مطلوب از آنها جلوگیری کند و اجازه ساخت و ساز به افراد داده شود.

مشکل قشر ضعیف با راهکار قانونی باید رفع شود
قاضی سعید احمدزاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک با اشاره به ضعف مجموعه مدیریت شهری و عملکرد بسیار ضعیف پلیس ساختمان در سال‌های اخیر گفت: در حال حاضر هم پلیس ساختمان به حد ایده‌آل نرسیده است.
وی اجازه تخلف دادن به مردم را ظلم و ستم به شهروندان ذکر کرد و افزود: برای ساخت وساز در اراضی که در شهرک فردوس وجود دارد باید راهکاری اندیشیده شود و مشکل حل شود اینکه بعضا به خاطر برخی انتفاعات لحظه‌ای یا تعریف و تمجید کردن به ساکنین این شهرک گفته شده ساخت وساز کنید موجب شده مردم گرفتار شوند و اگر در کمیسیون ماده 100 حکم تخریب صادر شود دستگاه‌های خدمات رسان به هیچ وجه خدمات ارائه نمی‌دهند و اگر هم در حال حاضر خدمتی ارائه شده کاملا موقتی است و باید قانونی مشکل رفع شود.
این مسئول قضایی ادامه داد: بنده در حوزه شهرسازی تخصصی ندارم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما متخصصین و مسئولان باید از طریق قانونی به قشر ضعیف شهرک فردوس کمک کنند و در حیطه کاری خود به صورت قانونی و یافتن راهکاری مناسب، تدبیری برای رفع مشکل آنها بیندیشند و به مردم باید کمک کنند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک تصریح کرد: باید به جای ساخت و ساز در زمین‌های 60 متری یا کمترو بیشتر تجمیع اراضی صورت می‌گرفت و در قالب آپارتمان ساخته می‌شدند؛ اینکه اجازه تخلف به مردم داده شده بعد به دنبال راهکار باشیم سطحی‌ترین تفکری است که وجود دارد و نباید این اتفاق می‌افتاد.
گرچه جلسات متعددی حتی با حضور مسئولین استانی برای مشکل مردم شهرک فردوس برگزار شده و برخی صاحب آب و گاز موقت شده‌اند اما برخی از ساکنین چندین سال است در انتظار رفع مشکلات خود هستند که لازم است مسئولان شهرستان آبیک با همفکری با مسئولان استان قزوین چاره‌ای مناسب برای رفع مشکلات مردم مظلوم حاشیه شهر بیندیشند و نور امیدی در دل آنان روشن کنند و از سوز دل آنها بکاهند.

گزارش از هاجر عبدالهی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سعید وزیری نژاد، شهردار آبیک شد

پیام امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت 12 فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

صیانت از آراء مردم آبیک با 256 ناظر شورای نگهبان در 77 صندوق

فرآیند تعلیم و تربیت، تعاملی و تدریجی است/آبیک رتبه دوم استان در برگزاری کیفی جشن تکلیف دختران

نکاتی مهم برای انتخاب اصلح در آبیک

جزئیات احداث بوستان 4 هکتاری خانواده در شهر آبیک

عملکرد 6 ماهه شهرداری آبیک از نهضت آسفالت تا رفع مشکل 10 ساله پل راه آهن!

فعالیت دفتر حمایت از زنان، کودکان و خانواده در دادگستری آبیک / کاهش 30 درصدی ثبت دادخواست مهریه طی دو ماه

رونمایی از «سردیس سردار دل‌ها» اثر هنرمند بسیجی در آبیک

شهرستان آبیک رتبه اول استان در پرداخت زکات / تقویت شورای زکات و تقدیر از مودیان زکات در دستور کار

نمایندگان مجلس فعلی به مردم گزارش بدهند برای مردم شهرستان آبیک چه کرده اند؟

پیام کانون بسیج رسانه و اعضای شورای رسانه شهرستان آبیک به مناسبت 5 آذرماه

دو معاون فرمانداری شهرستان آبیک معرفی شدند / صالحی معاون سیاسی ، سلطانشاهی معاون عمرانی

پرونده‌های دعاوی خانوادگی مشکل مهم شهرستان / مشاور امین و خوب نیاز مهم آبیک

تمام کابل های برق آبیک خودنگهدار شد/ تعویض کابل های برق قشلاق، زیاران و خاکعلی

آیا شورای شهر آبیک منحل می شود؟/استاندار جایگزین شورا شده و شهردار تعیین می کند؟

کاهش 60 درصدی سرقت خودرو در شهرستان آبیک / انتقال 127 معتاد متجاهر به کمپ

اقدامات قضایی صورت گرفته با ضارب آمر به معروف در شهرستان آبیک/ بازداشت 7 روزه ضارب / حکم صادره حائز جنبه عمومی نیز خواهد بود

افزایش 72.5 درصدی بودجه شهرستان آبیک/ افتتاح و بهره برداری 61 پروژه در هفته دولت

گزینه شهرداری آبیک مشخص شد

باید در قبال ولایت احساس مسئولیت داشت/شورای شهر آبیک با رعایت تقوا و عمل به تکلیف، شهردار توانمند با سابقه روشن و کارآمد انتخاب کند!

جزئیات نشست با رئیس قوه قضائیه/ اعلام مطالبات عمومی شهرستان آبیک به رئیس عدلیه جهت بررسی و صدور دستورات لازم

جزئیات و نکاتی از استیضاح و برکناری شهردار آبیک

تجلیل از مدال آوران و افتخارآفرینان ورزشی آبیک/ دیدار و گفتگو با روسای هیئت های ورزشی شهرستان

لزوم جدیت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات زیست محیطی دشت الله آباد و پیغمبرکوه در شهرستان آبیک

لزوم جبران عقب ماندگی ها در حوزه فرهنگ دینی و مساجد شهرستان آبیک

افتتاح دو نمایشگاه عکس در آبیک همزمان با دهه کرامت و سالروز فتح خرمشهر

سفر یکروزه معاون سیاسی استاندار به آبیک چگونه گذشت !

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

اهدای 1500 بسته معیشتی به نیازمندان شهرستان آبیک در آستانه عید سعید فطر

از تحصیل در نجف تا اولویت های آبیک و آرزوهای امام جمعه فقید برای مردم شهرستان

دعوت بسیج رسانه شهرستان آبیک برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس با بیان  20 جمله از رهبر انقلاب درباره «فلسطین»

آیا آبیک دارای نماینده مستقل در مجلس خواهد شد؟ / دو حالت برای افزایش تعداد نماینده ها در استان قزوین

راهپیمایی روز قدس و تشییع شهید گمنام در آبیک

اقدامات شاخص ، مشکلات و نیازهای آبیک در سالی که گذشت!

لازمه تحقق شعار سال، بویژه در شهرستان آبیک !

مسئولان،مقابل سودجویان در پیغمبرکوه آبیک بایستند / لزوم کمک اعتباری و امکاناتی به شهرهای تازه تاسیس زیاران و قشلاق

پیام تبیینی، راهبردی امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت سال جدید

کلنگ گازرسانی به 6 روستای شهرستان آبیک به زمین زده شد

میدان میوه و تره بار شهرستان آبیک افتتاح شد

جزئیات مسمومیت 15 دانش آموز دختر یک مدرسه غیرانتفاعی در آبیک

ادامه مترو هشتگرد به قزوین در دستور کار قرار گیرد / لزوم دوبانده شدن جاده حادثه خیز آبیک_کمال آباد

کلنگ زنی الحاقیه بیمارستان دولتی شهرستان آبیک تا قبل از نیمه شعبان، عیدی به مردم است

تجدید میثاق با تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک / کتاب "عاشق تر از مجنون شهید شیخ حسنی" چاپ می شود

فرازهایی از  وصیت نامه تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک ، شهید طهماسب شیخ حسنی به مناسبت سالروز شهادت آن شهید والامقام

پیام فرمانده سپاه شهرستان آبیک در پی افتخار آفرینی خبرنگاران و بسیج رسانه شهرستان در جشنواره هفتم ابوذر

پیام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در پی افتخارآفرینی خبرنگاران شهرستان

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک