آخرين مطالب

روستاهای آبیک و مشکلاتی که وجود دارد‌؛

طرح‌های رهاشده در زیاران و قشلاق/معطلی نودوزیها برای اخذ جواز ساخت و ساز/جاده‌ فاقد شانه خاکی که از دل مورآباد می‌گذرد اخبار شهرستان

طرح‌های رهاشده در زیاران و قشلاق/معطلی نودوزیها برای اخذ جواز ساخت و ساز/جاده‌ فاقد شانه خاکی که از دل مورآباد می‌گذرد

  بزرگنمايي:

به رغم ارائه خدمات مختلف به روستاهای مختلف شهرستان آبیک، به عنوان نمونه برخی از اهالی روستاهای این شهرستان همچون قشلاق، زیاران، نودوز و مورآباد با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و خواستار رفع آنها از سوی مسئولان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک، شهرستان آبیک با جمعیتی حدود 100 هزار نفر دارای دو بخش مرکزی و بشاریات است که بخش مرکزی 38 روستا و بخش بشاریات 32 روستا دارد.امروز به بهانه روز ملی روستا به پیگیری وضعیت و مشکلات تعدادی از روستاهای شهرستان آبیک پرداختیم.
زیاران از روستاهای بزرگ و خوش آب و هوای بخش مرکزی شهرستان آبیک است که حدود هفت هزار نفر جمعیت و حدود 300 هکتار بافت دارد که از ظرفیت‌های مهم و موجود در این روستا می‌توان به روستای نمونه گردشگری بودن، قرار داشتن در محور مواصلاتی به سمت طالقان و روستاهای آن، حمام تاریخی قدیمی دوره قاجار و غیره اشاره کرد.

طرح فاضلاب و بلوار مواصلاتی نیمه کاره مانده
عظیم‌الله شیخ آقاجانی عضو شورای روستای زیاران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک به اجرای جدول‌گذاری معابر و کوچه‌ها و ترمیم و آسفالت برخی از کوچه‌های پرترددی که طرح اگو اجرا شده اشاره کرد و گفت: طرح فاضلاب این روستا تقریبا 50 درصد اجرا شده و به دلیل کمبود یا نبود بودجه نیمه کاره رها شده و عملیات اجرایی آن فعلا تعطیل است.
وی با بیان اینکه از دو کیلومتر طرح چهار بانده کردن بلوار زیاران که راه مواصلاتی طالقان و روستاهای اطراف است و شامل دو باند اصلی و دو باند کندرو خواهد بود، افزود: فقط رفوژ وسط بلوار اجرا شده و عملیات اجرایی یک کیلومتر هم تکمیل نشده است.
این عضو شورای روستای زیاران تکمیل بلوار راه زیاران را ضروری خواند و ادامه داد: در این محور که نیمه کاره مانده تصادفات متعددی رخ می‌دهد و کشته و مصدوم هم بر جای گذاشته است.
شیخ آقاجانی بر افزایش تعداد پزشک در در مانگاه روستای زیاران و وجود شیفت 24 ساعته پزشک در این درمانگاه برای خدمات‌دهی به مردم تاکید و اضافه کرد: این درمانگاه به نیرو، پزشک و امکانات بیشت رو مجهزتری نیازمند است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه تمام روستای زیاران اعم از طرح فاضلاب و بلوار اصلی به اعتبارات ملی نیازمند است و سرانه دهیاری پاسخگوی تامین اعتبارات این پروژه‌ها نیست.
این عضو شورای روستای زیاران بر پیگیری تکمیل پروژه‌های نیمه تمام روستای زیاران از سوی مسئولان شهرستان آبیک و نمایندگان مجلس تاکید کرد و گفت:این روستا بزرگترین روستای بخش مرکزی است و پروژه‌های آن برای تکمیل به اعتبارات میلیاردی نیازمند است.
لازم به ذکر است، مشکلات و وضعیت روستای زیاران به یکی از نمایندگان مجلس منعکس یافته  و نامه‌نگاری‌هایی انجام شده اما از پیگیری‌ها برای اختصاص بودجه و رفع مشکلات موجود تاکنون خبری نشده است.
قشلاق از دیگر روستاهای بزرگ بخش مرکزی شهرستان آبیک است که با حدود 4 هزار و 600 نفر جمعیت به دلیل قرار داشتن در منطقه دشت از پتانسیل مطلوبی در عرصه کشاورزی و دامداری برخوردار است.

فقط 500 مترمربع از 1.5 کیلومتر خیابان امام آسفالت شده
سیدعباس حسینی رئیس شورای روستای قشلاق به خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک با اشاره به تکمیل طرح فاضلاب این روستا و احداث مخزن هوایی گفت: یک حلقه چاه آب هم به مجموعه چاه‌های این روستا اضافه شده است.
وی با اشاره به تعویض لوله‌های آب فرسوده 10 خیابان روستای قشلاق و اجرای 17 کیلومتر باقی مانده با همکاری شورا، دهیاری و شرکت آب و فاضلاب افزود: از سال 74 لوله‌کشی آب روستای قشلاق صورت گرفته که اهالی روستا به دلیل فرسودگی با شکستگی لوله مواجه می‌شدند.
این عضو شورای روستای قشلاق با اشاره به انجام عملیات جهت 500 متر از آسفالت خیابان اصلی (امام) روستای قشلاق که به طول 2.5 کیلومتر بوده و نیمه کاره بودن آسفالت این خیابان تصریح کرد:  کتابخانه روستای قشلاق مقرر شده بود سه ساله احداث شود اما با گذشت دو سال نیمه کاره مانده و در حد فونداسیون و بالا بردن ستون‌ها باقی مانده که رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک پیگیر اختصاص اعتبار برای این پروژه هستند.

انتقال آب قشلاق به یعقوب‌آباد فاقد سکنه
حسینی به انتقال آب شرب روستای قشلاق از سوی شرکت آب و فاضلاب بدون هماهنگی با شورای و دهیار این روستا به روستای یعقوب‌آباد فاقد سکنه و ایجاد اعتراض‌های مردمی افزود: این منطقه صنعتی است و خالی ا زسکنه بوده اما برخی از افراد نفوذی و خوش‌نشین اقدام به خرید خانه‌های تخریبی و زمین کرده‌اند و قصد ساخت و ساز دارند تا پنج‌شنبه‌ و جمعه‌ها از تهران و شهرهای دیگر در این روستا حضور یابند به همین دلیل از آب روستای قشلاق می‌خواهند استفاده کنند.
وی ادامه داد: لوله‌کشی روستای قشلاق در سال 74 صورت گرفته و به دلیل مهندسی و کارشناسی نبودن لوله‌کشی هر ساله مردم روستا با کمبود و یا افت فشا رآب مواجه هستند این در حالی است که نخست باید کمبود آب و مشکل افت فشار آب قشلاق رفع شود و سپس نسبت به انتقال آب این روستا به جای دیگر اقدام شود.
این عضو شورای روستای قشلاق با اشاره به اینکه این روستا قطب کشاورزی  و دامداری است و جوانان در زمینه اشتغال با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: اگر از کارگاه‌های کوچک خانگی حمایت شود جوانان این روستا مشغول به کار می‌شوند این در حالی است که این روستا دارای 1000 هکتار باغ انگور است و اگر کارخانه صنایع تبدیلی در قشلاق راه‌اندازی شود جوانان مشغول به کار می‌شوند.
حسینی بر حضور و بازدید میدانی پررنگ مسئولان  و نمایندگان مجلس در روستاها و روستای قشلاق تاکید کرد و گفت: لازم است مسئولان سری به مردم روستاها بزنند و از نزدیک با مشکلات آشنا شوند و تدبیری بیندشیند.

زمین چمن مصنوعی نیمه تمام مانده است
روستای نودوزبخش بشاریات با 973 نفر جمعیت و 265 خانوار در 60 کیلومتری شهر آبیک و هفت کیلومتری خاکعلی قرار دارد.
بشیریان عضو شورای روستای نودوز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک با اشاره به خدمات ارزنده دولت به این روستا اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده در روستای نودوز می‌توان به مجتمع آبرسانی شهید حججی و آبرسانی به نودوز و 6 روستای دیگر که در این روستا احداث شده، ورودی روستا تا جنب مسجد و احداث مدرسه خیری محمد کاظمی و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین اشاره کرد.
وی با اشاره به واگذاری و اهدای 1.5 هکتار زمین به اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک برای احداث زمین چمن مصنوعی در روستای نودوز افزود: دیوارکشی این زمین اجرایی شده اما به دلیل عدم تامین اعتبار بلاتکلیف مانده و نیمه تمام رها شده است.
این عضو شورای روستای نودوز با اشاره به پیشرفت فیزیکی سالن ورزشی خیرساز این روستا در زمینی به مساحت 1000 مترمربع ادامه داد: دیوارچینی و سقف سالن باقی مانده که از سوی اداره ورزش و جوانان اعلام شده به دلیل اینکه خیری است، اعتبار به آن تخصیص نمی‌یابد.
روستائیان در گیر و دار جواز ساخت و ساز
بشیریان به گیر و دار اهالی روستای نودوز در خصوص أخذ مجوز ساخت و ساز از بنیاد مسکن و معطل ماندن آنان اشاره و اضافه کرد: از سوی بنیاد مسکن اعلام شده زیر 200 مترمبع زمین مجوز أخذ نمی‌شود در حالی که یکی از اهالی روستا با زمینی کمتر از این مساحت بخواهد واحد مسکونی احداث کند نمی‌تواند که این مهم، موجب می‌شود یا ساخت و سازغیرمجاز صورت گیرد و یا اهالی از روستا مهاجرت کنند.
وی احداث مکان تفریحی و ورزشی و بازیگاه کودک را درروستای نودوز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: عمر مفید لوله‌های آب این روستا بالای 20 سال قدمت دارد و نیاز به ترمیم و تعویض دارند.
بشیریان گفت: منکر خدمات مسئولین در روستای نودوزی نیستیم اماهمچنان به توجه جدی مسئولان نیازمند هستیم.
روستای مورآباد یکی دیگر از روستاهای بخش بشاریات  با 200 خانوار و 700 نفر جمعیت در 35 کیلومتری شهرستان آبیک و 4 کیلومتری مرکز بخش یعنی خاکعلی واقع شده و بیشتر مردم این روستا کشاورز و دامدار و تعدادی هم راننده کامیون هستند.


جاده‌ای که از وسط روستای مورآباد می‌گذرد
مظاهر حیدری دهیار روستای مورآباد به خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک اظهار کرد: جاده کارخانه قند به خاکعلی دقیقا از وسط این روستا می‌گذرد و جاده ترانزیتی و محل تردد کامیون‌های سنگین ترافیک سنگین است و در تصادفات هم فوتی داشته است.
وی افزود: جاده کارخانه قند به خاکعلی با ارتفاع بلند و عرض کم فاقد شانه خاکی و تابلو بوده و محور مواصلاتی شده است.
این دهیار با اشاره به اعتبارات دهیاری و غالبا برای امور عمرانی روستا ادامه داد: سرانه این اعتبارات کم بوده و کفاف خدمات‌رسانی مطلوب به اهالی روستا را نمی‌دهد و نیازمند توجه بیشتر مسئولین هستیم.
حیدری با اشاره به تامین کود آزاد توسط کشاروزان روستای مورآباد و دریافت کود یارانه‌ای به مقدار کم اضافه کرد: این موضوع سبب شد به کشاورزان خسارت وارد شود.
وی به قول‌های مکرر مسئولین برای رفع مشکل تلفن و اینترنت روستای مورآباد و عملی نشدن این قول‌ها اذعان کرد: با توجه به اینکه فاقد تلفن ثابت هستیم برای وصل به اینترنت باید از خط ایرانسل استفاده کنیم که هزینه‌آور است و برای خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند، مشکل ایجاد می‌شود.
گرچه خدمات مطلوبی به روستاهای مختلف شهرستان آبیک ارائه شده اما می‌طلبد مسئولین شهرستانی و استانی توجه و نگاه ویژه‌تری نسبت به روستاها و مشکلات اهالی روستائیان داشته باشند و با رفع و کاهش مشکلات و معضلات موجود در روستاها، از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کنند.

گزارش از هاجر عبدالهی



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سعید وزیری نژاد، شهردار آبیک شد

پیام امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت 12 فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

صیانت از آراء مردم آبیک با 256 ناظر شورای نگهبان در 77 صندوق

فرآیند تعلیم و تربیت، تعاملی و تدریجی است/آبیک رتبه دوم استان در برگزاری کیفی جشن تکلیف دختران

نکاتی مهم برای انتخاب اصلح در آبیک

جزئیات احداث بوستان 4 هکتاری خانواده در شهر آبیک

عملکرد 6 ماهه شهرداری آبیک از نهضت آسفالت تا رفع مشکل 10 ساله پل راه آهن!

فعالیت دفتر حمایت از زنان، کودکان و خانواده در دادگستری آبیک / کاهش 30 درصدی ثبت دادخواست مهریه طی دو ماه

رونمایی از «سردیس سردار دل‌ها» اثر هنرمند بسیجی در آبیک

شهرستان آبیک رتبه اول استان در پرداخت زکات / تقویت شورای زکات و تقدیر از مودیان زکات در دستور کار

نمایندگان مجلس فعلی به مردم گزارش بدهند برای مردم شهرستان آبیک چه کرده اند؟

پیام کانون بسیج رسانه و اعضای شورای رسانه شهرستان آبیک به مناسبت 5 آذرماه

دو معاون فرمانداری شهرستان آبیک معرفی شدند / صالحی معاون سیاسی ، سلطانشاهی معاون عمرانی

پرونده‌های دعاوی خانوادگی مشکل مهم شهرستان / مشاور امین و خوب نیاز مهم آبیک

تمام کابل های برق آبیک خودنگهدار شد/ تعویض کابل های برق قشلاق، زیاران و خاکعلی

آیا شورای شهر آبیک منحل می شود؟/استاندار جایگزین شورا شده و شهردار تعیین می کند؟

کاهش 60 درصدی سرقت خودرو در شهرستان آبیک / انتقال 127 معتاد متجاهر به کمپ

اقدامات قضایی صورت گرفته با ضارب آمر به معروف در شهرستان آبیک/ بازداشت 7 روزه ضارب / حکم صادره حائز جنبه عمومی نیز خواهد بود

افزایش 72.5 درصدی بودجه شهرستان آبیک/ افتتاح و بهره برداری 61 پروژه در هفته دولت

گزینه شهرداری آبیک مشخص شد

باید در قبال ولایت احساس مسئولیت داشت/شورای شهر آبیک با رعایت تقوا و عمل به تکلیف، شهردار توانمند با سابقه روشن و کارآمد انتخاب کند!

جزئیات نشست با رئیس قوه قضائیه/ اعلام مطالبات عمومی شهرستان آبیک به رئیس عدلیه جهت بررسی و صدور دستورات لازم

جزئیات و نکاتی از استیضاح و برکناری شهردار آبیک

تجلیل از مدال آوران و افتخارآفرینان ورزشی آبیک/ دیدار و گفتگو با روسای هیئت های ورزشی شهرستان

لزوم جدیت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات زیست محیطی دشت الله آباد و پیغمبرکوه در شهرستان آبیک

لزوم جبران عقب ماندگی ها در حوزه فرهنگ دینی و مساجد شهرستان آبیک

افتتاح دو نمایشگاه عکس در آبیک همزمان با دهه کرامت و سالروز فتح خرمشهر

سفر یکروزه معاون سیاسی استاندار به آبیک چگونه گذشت !

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

اهدای 1500 بسته معیشتی به نیازمندان شهرستان آبیک در آستانه عید سعید فطر

از تحصیل در نجف تا اولویت های آبیک و آرزوهای امام جمعه فقید برای مردم شهرستان

دعوت بسیج رسانه شهرستان آبیک برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس با بیان  20 جمله از رهبر انقلاب درباره «فلسطین»

آیا آبیک دارای نماینده مستقل در مجلس خواهد شد؟ / دو حالت برای افزایش تعداد نماینده ها در استان قزوین

راهپیمایی روز قدس و تشییع شهید گمنام در آبیک

اقدامات شاخص ، مشکلات و نیازهای آبیک در سالی که گذشت!

لازمه تحقق شعار سال، بویژه در شهرستان آبیک !

مسئولان،مقابل سودجویان در پیغمبرکوه آبیک بایستند / لزوم کمک اعتباری و امکاناتی به شهرهای تازه تاسیس زیاران و قشلاق

پیام تبیینی، راهبردی امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت سال جدید

کلنگ گازرسانی به 6 روستای شهرستان آبیک به زمین زده شد

میدان میوه و تره بار شهرستان آبیک افتتاح شد

جزئیات مسمومیت 15 دانش آموز دختر یک مدرسه غیرانتفاعی در آبیک

ادامه مترو هشتگرد به قزوین در دستور کار قرار گیرد / لزوم دوبانده شدن جاده حادثه خیز آبیک_کمال آباد

کلنگ زنی الحاقیه بیمارستان دولتی شهرستان آبیک تا قبل از نیمه شعبان، عیدی به مردم است

تجدید میثاق با تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک / کتاب "عاشق تر از مجنون شهید شیخ حسنی" چاپ می شود

فرازهایی از  وصیت نامه تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک ، شهید طهماسب شیخ حسنی به مناسبت سالروز شهادت آن شهید والامقام

پیام فرمانده سپاه شهرستان آبیک در پی افتخار آفرینی خبرنگاران و بسیج رسانه شهرستان در جشنواره هفتم ابوذر

پیام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در پی افتخارآفرینی خبرنگاران شهرستان

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک