آخرين مطالب

تدبیر مسئولان صمت قزوین چه خواهد بود؟

اهالی کزلک در تجمع اعتراضی خود چه گفتند؟/ پیگیری مشکل مردم کزلک در شورای تامین شهرستان اخبار استان

اهالی کزلک در تجمع اعتراضی خود چه گفتند؟/  پیگیری مشکل مردم کزلک در شورای تامین شهرستان

  بزرگنمايي:

 تخریب جاده، حمل بیش از حد بار و نظارت کافی از سوی مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین بر فعالیت این واحد معدنی از جمله مطالبات مردم روستای کزلک عنوان می شود .

اختلاف چندین ساله مردم روستای کزلک با معدن‌دار روستا، پای آنان را به مقابل دفتر امام جمعه شهرستان آبیک کشاند و گلایه خود را به سمع و نظر حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌میرامینی رساندند.
به گزارش خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک، در خرداد ماه امسال انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر نارضایتی و گله‌مندی‌های مردم روستای کزلک از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک از فعالیا معدن، مسئولان استان قزوین  و شهرستان آبیک و همچنین نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا در روستا حضور یابند و پیگیری‌هایی را در دستور کار قرار دهند.
در حاشیه تجمع اعتراض‌آمیز اهالی روستای کزلک در مقابل دفتر امام جمعه شهرستان آبیک، یکی از اهالی این روستا در گفت وگو با خبرنگار پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک با اشاره به وجود یک سِری مشکل در مجوزهای معدن دار روستا و توقف خاکبرداری تا طی کردن مراحل قانونی و اداری اظهار می‌کند: نیمه های چند شب پیش دوباره توسط بهره بردار معدن روستای کزلک خاکبرداری صورت گرفته و درگیری ایجاد شد.
یعقوبی به مشکل 25 ساله مردم روستای کزلک با معدن دار می‌افزاید: پدرانمان در کوه با چهارپا رفت و آمد می‌کردند و جاده نداشتیم و با فروش گوسفند و درخت گردو، جاده احداث کردیم.
وی ادامه می‌دهد: معدن‌دارِ روستای کزلک برای مردم و مسئولان، مشکل‌ساز شده و تولید و اشتغال این واحد معدنی، بهانه‌ای به دست مسئولان داده در حالی که مردم روستا نان و درآمد ندارند و به شهر کوچ می‌کنند.
این کشاورز تخریب معدن‌دار از معدن موجود در روستای کزلک را خیلی بیشتر از برداشت وی ذکر و اضافه می‌کند: هر نوع شکایتی چه ازسوی اهالی روستا و چه  ازسوی معدن‌دار به دستگاه قضایی صورت گرفت، ما مردم روستا مقصر و محکوم شناخته شده‌ایم.
یعقوبی خاطرنشان می‌کند: یک قطره آب از چشمه یادگار به جا مانده از اجداد ما جاری می‌شد که معدن‌دار مسیرش را به سمت دیگر هدایت کرده  است.
وی بیان می‌کند: شاید کمی زیاده‌خواهی باشد اما باید توضیح داده شود که معدن‌دار طی 25 سال برداشت، چه چیزی به دولت داده آیا مالیات پرداخت کرده و این موضوع برآورد شده و به استان قزوین و به ویژه به شهرستان آبیک پرداخت شده و مردم منتفع شده‌اند؟ طبق برنامه توسعه ششم در سر معدن باید باید باسکول باشد اما این طور نیست.
این فرد اهل روستای کزلک که 9 سال ساکن این روستا است، می‌افزاید: گرد و خاک ناشی از فعالیت معدن پدرمان را درآورده؛ این روستا دارای تعاونی با 150 نفر عضو است و به دلیل وجود سند، مالک هستیم اما هیچ نوع مجوزی نمی‌توانیم أخذ کنیم و اذعان می‌شود معدن‌دار مجوز دارد.

تکلیف پدران و مادران چه می‌شود؟
یعقوبی ادامه می‌دهد: سوال این است که تکلیف پدران و مادرانی که با نداری و بدبختی بچه‌های خود را در روستای کزلک بزرگ کردند و زحماتی که مردم کشیده‌اند چه می‌شود؛ تکلیف مالکیت ما چه می‌شود و زیر سوال رفته است.
وی اضافه می‌کند: در خرداد ماه امسال یکی از مسئولان شهرستان آبیک، قول اتصال آب چشمه به اهالی روستای کزلک را در یکم تیر ماه داده بود که این مهم تحقق نیافته است.
این کشاورز دلیل حضور خود در مقابل دفترامام جمعه شهرستان آبیک را حمایت شخص ایشان از اهالی روستای کزلک بیان کرد و می‌گوید: تنها مسئولی که کلامشان، مایه آرامش اهالی روستا شده، ایشان هستند و درخواست می‌کنیم به مردم روستا کمک کنند تا از این مشکل چندین ساله رهایی یابند.
یکی از بانوان روستا با بیان اینکه همسرش آزاده و پنج سال در اسارت رژیم بعثی بوده و و جانباز 25 درصد است، اظهار می‌کند: تمام زمین‌های ما تصرف شده و امسال نتوانستیم کشاورزی کنیم در حالی که در سال گذشته عدس و نخود و گندم کشت کرده بودیم.تمام باغات ما به خاطر برداشت خاک توسط معدن از بین رفته است.
خانم دیگری می‌گوید: محل تخریب معدن‌دار 50 تا 100 متر مانده به خانه‌های اهالی روستا برسد؛ از سویی اذعان شده فنس‌کشی صورت گرفته اما یک وجب هم فنس‌کشی نشده است.
وی خطاب به خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی می‌افزاید: صدای ما را به جایی برسانید، ما در این روستا به دنیا آمده‌ایم و کشاورزی کرده‌ایم و حاضر نیستیم روستا با این وضع برداشت خاک، تخریب شود.

آنچه حقمان ازباغات است برداشت نمی‌کنیم
این فرد اهل روستای کزلک ادامه می‌دهد: علاوه بر درخت انگور تمام درختان اعم از آلبالو، گیلاس و دیگر درختان به دلیل وجود گرد و خاک ناشی از فعالیت معدن‌دار رشد مناسبی ندارند و آنچه حقمان است، برداشت نمی‌کنیم.
این خانم تصریح می‌کند: خاک روستای ما به تاراج  می‌رود که استدعا می‌کنیم دولت و قانون، پاسخ قانع‌کننده‌ای به اهالی روستا بدهند.
مطلبی از سوی یکی از اهالی روستای کزلک اذعان شد که قابل تأمل بود وی ادعا کرده، فردی گفته مردم روستای خود را به معدن‌دار بفروشند؛ البته این موضوع کتبی نبوده اما حرفی است که زده شده است و جای تاسف دارد.
برخی از اهالی روستای کزلک گفتند: این آقا پول دارد و برای فرزندانش در خارج از کشور پول می‌فرستد اما ما نان نداریم بخوریم، مسئولین اگر انقلابی هستند به ما کمک کنند و برای رفع مشکل ما راهکاری پیدا کنند تا حقمان ضایع نشود، از زندگی ناراضی نیستیم اما دارند ما را ناراضی می‌کنند.
نکته‌ای که یکی از اهالی روستای کزلک می‌گفت این بود که چند نفر از اهالی روستا که کارگر معدن‌دار هستند از افراد مسن آقا و خانم که بی‌سواد هستند و یا بضاعت مالی مناسبی ندارند مثلا 200 یا 500 مترمربع زمین به نام معدن‌دار می‌خرند اما در زیر نوشته خرید زمین، 2هزار و یا 5 هزار مترمربع اضافه شده و برداشت صورت می‌گیرد و کارگران به عنوان شاهدان معدن‌دار معرفی می‌شوند و زمانی که گفته می‌شود چرا فروخته شده، دلایل نامعلومی را بیان می‌کنند.
یکی از اهالی هم بیان می‌کند: پنج ماه است که پرونده شکایت بنده و برادرانم در دادسرای شهرستان آبیک تشکیل شده و فعلا خبری نشده است.

پیگیری مشکل مردم کزلک در شورای تامین شهرستان
شهرام احمدپور فرماندار شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه جامع اطلاع‌رسانی آبیک فعالیت واحد معدنی روستای کزلک و وجود مشکل بین معدن‌دار و مردم این روستا را مربوط به چند سال گذشته ذکر و اذعان می‌کند: در حال حاضر گسترش برداشت از معدن، ادعایی را ایجاد کرده که فعالیت معدن‌دار به روستا نزدیک شده و استانداردهای لازم رعایت نشده است.
وی تخریب جاده، حمل بیش از حد بار و نظارت کافی از سوی مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین بر فعالیت این واحد معدنی را مطالبه مردم روستای کزلک برمی‌شمرد و می‌افزاید: این مطالبه مردم در دستور کار شورای تامین شهرستان آبیک قرار گرفته و با حضور مسئولان مجموعه‌ای از ادارات کل ذی‌ربط استان قزوین بررسی و پیگیری و وی نظارت جدی‌تر مسئولان صمت استان قزوین بر معادن به ویژه معدن کزلک را خواستار می‌شود.
این مسئول متذکر می‌شود: واریزی‌هایی که به خزانه دولت از سوی معدن‌دار روستای کزلک صورت گرفته، باید شفاف‌تر شود و سهم واریز‌ی‌ها در عمران و آبادانی روستا باید لحاظ شود.
فرماندار شهرستان آبیک به سال جهش تولید و فعالیت معادن برای تحقق این مهم و لزوم مساعدت مردم در این زمینه می‌افزاید: ذات فعالیت معادن، تخریب است اما نمی‌پذیریم فعالیت معدن موجب ضرر و زیان به مردم و اموال و منافع آنها شود.
احمدپور ادامه می‌دهد: به مردم روستای کزلک قول می‌دهیم در فضایی آرام و با همکاری شورای تامین شهرستان آبیک و مسئولان صمت استان قزوین و سایر مبادی ذی‌ربط و با کمک نمایندگان مجلس، بتوانیم فعالیت معدن این روستا را منسجم‌تر و مدون‌تر کنیم و منافعش  به مردم برسد.
وی خاکبرداری معدن روستای کزلک را  کاملا قانونی می‌داند و اذعان می‌کند:  ادعای مردم روستا این است که در حال حاضر پیشرفت سینه کار معدن به سمت روستاست و فاصله استاندارد 500 مترمربع رعایت نشده؛ تمام مجوزهای معدن قانونی است اما مسیر یا محور کار معدن به سمت روستا مورد اعتراض مردم است.
این مسئول در پاسخ به این سوال که طبق قول یکی از مسئولان شهرستان، مقرر شده بود یکم تیر ماه آب چشمه روستای کزلک وصل شود آیا این مهم تحقق یافته یا خیر، پاسخ داد: به تازگی مشکل آب روستا حل شده است.
ظاهرا داستان مشکل بین اهالی روستای کزلک کشدار و ادامه‌دار است و باید منتظر ماند و دید تدبیر و راهکار مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین برای الزام معدن‌دار به اجرای مسئولیت اجتماعی خود و رسیدن به توافق با مردم برای رفع همیشگی اختلاف چه خواهد بود.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سعید وزیری نژاد، شهردار آبیک شد

پیام امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت 12 فروردین  روز جمهوری اسلامی ایران

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

شعار سال 1403 در شهرستان آبیک چگونه محقق خواهد شد؟

صیانت از آراء مردم آبیک با 256 ناظر شورای نگهبان در 77 صندوق

فرآیند تعلیم و تربیت، تعاملی و تدریجی است/آبیک رتبه دوم استان در برگزاری کیفی جشن تکلیف دختران

نکاتی مهم برای انتخاب اصلح در آبیک

جزئیات احداث بوستان 4 هکتاری خانواده در شهر آبیک

عملکرد 6 ماهه شهرداری آبیک از نهضت آسفالت تا رفع مشکل 10 ساله پل راه آهن!

فعالیت دفتر حمایت از زنان، کودکان و خانواده در دادگستری آبیک / کاهش 30 درصدی ثبت دادخواست مهریه طی دو ماه

رونمایی از «سردیس سردار دل‌ها» اثر هنرمند بسیجی در آبیک

شهرستان آبیک رتبه اول استان در پرداخت زکات / تقویت شورای زکات و تقدیر از مودیان زکات در دستور کار

نمایندگان مجلس فعلی به مردم گزارش بدهند برای مردم شهرستان آبیک چه کرده اند؟

پیام کانون بسیج رسانه و اعضای شورای رسانه شهرستان آبیک به مناسبت 5 آذرماه

دو معاون فرمانداری شهرستان آبیک معرفی شدند / صالحی معاون سیاسی ، سلطانشاهی معاون عمرانی

پرونده‌های دعاوی خانوادگی مشکل مهم شهرستان / مشاور امین و خوب نیاز مهم آبیک

تمام کابل های برق آبیک خودنگهدار شد/ تعویض کابل های برق قشلاق، زیاران و خاکعلی

آیا شورای شهر آبیک منحل می شود؟/استاندار جایگزین شورا شده و شهردار تعیین می کند؟

کاهش 60 درصدی سرقت خودرو در شهرستان آبیک / انتقال 127 معتاد متجاهر به کمپ

اقدامات قضایی صورت گرفته با ضارب آمر به معروف در شهرستان آبیک/ بازداشت 7 روزه ضارب / حکم صادره حائز جنبه عمومی نیز خواهد بود

افزایش 72.5 درصدی بودجه شهرستان آبیک/ افتتاح و بهره برداری 61 پروژه در هفته دولت

گزینه شهرداری آبیک مشخص شد

باید در قبال ولایت احساس مسئولیت داشت/شورای شهر آبیک با رعایت تقوا و عمل به تکلیف، شهردار توانمند با سابقه روشن و کارآمد انتخاب کند!

جزئیات نشست با رئیس قوه قضائیه/ اعلام مطالبات عمومی شهرستان آبیک به رئیس عدلیه جهت بررسی و صدور دستورات لازم

جزئیات و نکاتی از استیضاح و برکناری شهردار آبیک

تجلیل از مدال آوران و افتخارآفرینان ورزشی آبیک/ دیدار و گفتگو با روسای هیئت های ورزشی شهرستان

لزوم جدیت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات زیست محیطی دشت الله آباد و پیغمبرکوه در شهرستان آبیک

لزوم جبران عقب ماندگی ها در حوزه فرهنگ دینی و مساجد شهرستان آبیک

افتتاح دو نمایشگاه عکس در آبیک همزمان با دهه کرامت و سالروز فتح خرمشهر

سفر یکروزه معاون سیاسی استاندار به آبیک چگونه گذشت !

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

توضیحات فرماندار آبیک درباره بهسازی محور قشلاق –خاکعلی

اهدای 1500 بسته معیشتی به نیازمندان شهرستان آبیک در آستانه عید سعید فطر

از تحصیل در نجف تا اولویت های آبیک و آرزوهای امام جمعه فقید برای مردم شهرستان

دعوت بسیج رسانه شهرستان آبیک برای حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس با بیان  20 جمله از رهبر انقلاب درباره «فلسطین»

آیا آبیک دارای نماینده مستقل در مجلس خواهد شد؟ / دو حالت برای افزایش تعداد نماینده ها در استان قزوین

راهپیمایی روز قدس و تشییع شهید گمنام در آبیک

اقدامات شاخص ، مشکلات و نیازهای آبیک در سالی که گذشت!

لازمه تحقق شعار سال، بویژه در شهرستان آبیک !

مسئولان،مقابل سودجویان در پیغمبرکوه آبیک بایستند / لزوم کمک اعتباری و امکاناتی به شهرهای تازه تاسیس زیاران و قشلاق

پیام تبیینی، راهبردی امام جمعه شهرستان آبیک به مناسبت سال جدید

کلنگ گازرسانی به 6 روستای شهرستان آبیک به زمین زده شد

میدان میوه و تره بار شهرستان آبیک افتتاح شد

جزئیات مسمومیت 15 دانش آموز دختر یک مدرسه غیرانتفاعی در آبیک

ادامه مترو هشتگرد به قزوین در دستور کار قرار گیرد / لزوم دوبانده شدن جاده حادثه خیز آبیک_کمال آباد

کلنگ زنی الحاقیه بیمارستان دولتی شهرستان آبیک تا قبل از نیمه شعبان، عیدی به مردم است

تجدید میثاق با تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک / کتاب "عاشق تر از مجنون شهید شیخ حسنی" چاپ می شود

فرازهایی از  وصیت نامه تنها خبرنگار شهید شهرستان آبیک ، شهید طهماسب شیخ حسنی به مناسبت سالروز شهادت آن شهید والامقام

پیام فرمانده سپاه شهرستان آبیک در پی افتخار آفرینی خبرنگاران و بسیج رسانه شهرستان در جشنواره هفتم ابوذر

پیام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در پی افتخارآفرینی خبرنگاران شهرستان

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک

پایگاه جامع اطلاع رسانی آبیک